پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تأکید ملایعقوب بر «پرهیز از تفرقه» در میان طالبان

به گزارش ایراف، محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان روز گذشته، سه‌شنبه، دوم تیرماه با حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از وجود تلاش‌های زیاد برای ایجاد بی‌اعتمادی در میان مردم افغانستان گفت.

او افزود که افغانستان درحال حاضر با چالش‌های جدی در قسمت‌های مختلف مواجه است.

او همچنین گفت که طرح‌های دشمنان افغانستان خنثی شده است.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در سخنرانی خود در این مراسم تصریح کرد که تفرقه، بدبینی، بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفتن و در مقابل هم اعتراض کردن باید پس از این ترک شود.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که مقامات طالبان طی ماه‌های اخیر از وجود طرح‌های دشمنی برای ایجاد تفرقه در افغانستان و همچنین جلوگیری از تفرقه در میان صفوف طالبان گفته‌اند.

چنانچه ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در پیام‌های مختلف خود از عدم تفرقه صحبت کرده است. از جمله در سخنرانی خود در نماز عیدقربان گفته بود.

او در این سخنرانی از مسئولان و همه مردم افغانستان خواست که اختلافات را کنار بگذارند. «دشمنان از اختلاف میان افغان‌ها سود خواهند برد.»

او همچنین گفت که عدم اختلاف را بر حضور در قدرت ترجیح می‌دهد.

رهبر طالبان گفت: «اختلاف نمی‌خواهم. اگر در یک روز همه به اتفاق مرا از این منصب عزل کنند، به آن راضی هستم، اما به این راضی نیستم که اختلاف و تفرقه باشد. حاکمیت با وجود اختلاف مستحکم می‌شود. اگر کوشش کنم که در میان مردم اختلاف بیندازم، آنها در مورد من متفق نخواهند شد. آنها بین خودشان درگیر خواهند بود. اما من این را نمی‌خواهم. این سیاست فرعونی است. این سیاست شیطانی است.»

پیشنهاد:   هشدار تاجیکستان درباره تاثیر وضعیت افغانستان بر امنیت منطقه

از زمان بازگشت طالبان به قدرت گزارش‌هایی مبنی بر وجود اختلافات میان رهبران طالبان نیز وجود دارد. این اختلافات هرازگاهی در میان سخنان مقامات ارشد این گروه بازتاب یافته است.

در فوریه 2022، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان و رییس شبکه حقانی مطرح کرد که طالبان باید به خواسته های مردم گوش دهد.

این اظهارات که برای نخستین بار شنیده می‌شد، نشان از آن بود که در میان طالبان به ویژه در سطوح بالای این گروه بر سیاست‌ها اختلافات جدی وجود دارد.

این درحالی است که براساس گزارش موسسه جنگ ایالات متحده دامنه این اختلافات بین رهبر طالبان و چهره های شناخته شده‌ای چون ملایعقوب، فرزند بنیانگذار طالبان، ملاعمر، و عبدالغنی برادر نیز وجود دارد.

همچنین به گفته ناظران دامنه این اختلافات تاحدی است که رهبر این گروه از قندهار دست به تغییرات حکومتی در کابل زده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30134

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *