پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

زمان مهار تی تی پی از سوی طالبان فرارسیده

به گزارش ایراف، رسانه پاکستانی آبزرور در سرمقاله‌ای با عنوان «طرح‌های شیطانی تی تی پی» نوشته است راه انداختن موجی از ترور در سراسر پاکستان عمیقاً ناراحت کننده است، اما متأسفانه تعجب آور نیست.

در این سرمقاله آمده است که فعالیت تی تی پی از افغانستان صورت می‌گیرد. به طوری که نوشته شده نور ولی محسود، رهبر حزب ممنوعه تحریک طالبان پاکستان، به عنوان مجری این نقشه‌های شنیع شناسایی شده است که آزادانه از پناهگاه امن خود در افغانستان ارتباط برقرار می‌کند. در حالی که ما در توانایی نیروهای امنیتی خود برای خنثی کردن طرح‌های پلید آنها تردیدی نداریم، آخرین افشاگری یک بار دیگر نقش افغانستان را به عنوان بستری برای تروریسم که پاکستان را هدف قرار می‌دهد برجسته می‌کند.

حادثه غم انگیز در کانتون بنو، که در آن پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند، بر ضرورت رسیدگی به این تهدید تاکید می کند. به طور گسترده شناخته شده است که رهبران تحریک طالبان پاکستان، از جمله نور ولی، کاملاً از افغانستان عمل می‌کنند.

ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در روز جمعه بر این واقعیت تاکید کرد که مقامات افغانستان از محل نگهداری و اقدامات گروه‌های تروریستی اطلاع دارند. علیرغم آگاهی کامل از محل نگهداری و فعالیت‌های آنها، ناکامی مقامات افغان در انجام اقدام قاطع، سوالات جدی را در مورد تعهد آنها به صلح و ثبات منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

پاکستان همواره مهمان نوازی و همبستگی خود را با مردم افغانستان نشان داده و از آرمان آنها در پلتفرم‌های بین‌المللی دفاع می‌کند. با این حال، عمل متقابل ضروری است. این نوشته توصیه می‌کند که افغانستان باید به تعهدات خود برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی در داخل مرزهای خود عمل کند.

پیشنهاد:   اعتراض جامعه بلوچ پاکستان به افزایش ناامنی‌ها و حملات تروریستی

در ادامه می‌افزاید که تعهد افغانستان به این مسئله سودی دوجانبه خواهد داشت. چنانچه که آمده است این فقط یک موضوع روابط دوجانبه نیست، بلکه برای امنیت و چشم انداز اقتصادی خود افغانستان نیز حیاتی است. مردم افغانستان سزاوار آینده‌ای عاری از ترس و خشونت هستند و رهبری آنها موظف است برای رسیدن به این چشم انداز، انتخاب‌های سختی را انجام دهد.

در نهایت برای برون رفت از این مساله پیشنهاد می کند که جامعه جهانی، به ویژه همسایگان افغانستان و سرمایه گذاران بالقوه مانند چین، انتظار یک افغانستان با ثبات و امن و عاری از نفوذ تروریست ها را دارند. برای مقامات افغانستان ضروری است که به این درخواست ها برای اقدام توجه کنند. آنها باید با سرکوب شبکه های تروریستی فعال در قلمرو خود صداقت خود را نشان دهند. زمان وعده ها و تضمین‌ها گذشته است. باید گام‌های مشخصی برداشته شود تا این تهدید یک بار برای همیشه ریشه کن شود.

یک رسانه پاکستانی دیگر نوشت: مقابله با تروریسم فرامرزی در افغانستان نیازمند اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *