پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

احمد مسعود: آمریکا به من ویزا نداد

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در مصاحبه با یک خبرنگار آمریکایی گفته است که آمریکا درخواست ویزای او را رد کرده است.

به گزارش ایراف، احمد مسعود در تازه ترین مصاحبه خود با یک خبرنگار آمریکایی مدعی شده است که آمریکا به درخواست ویزای وی جواب رد داده و با حضور او در این کشور مخالفت کرده است.

مسعود گفته است که آمریکا به خاطر «رضایت طالبان» نمی خواهد که او به این کشور سفر کند.

این گفته ها در حالی بیان می شود که واشنگتن بارها ادعا کرده است که این کشور به «حمایت» خود از «مردم افغانستان» ادامه می دهد، اما از هیچ گروه نظامی در افغانستان حمایت نمی کند.

این خبرنگار آمریکایی که مصاحبه با احمد مسعود را منتشر کرده، مدعی شده که آمریکا رهبر «جبهه مقاومت ملی» را در فهرست سیاه خود قرار داده تا از سفر وی به این کشور جلوگیری کند. این در حالی است که شماری از اعضای طالبان هنوز هم در فهرست سیاه سازمان ملل و آمریکا قرار دارند؛ اما آزادانه به کشورهای همسایه و منطقه سفر می کنند.

یکی از مقامات فعلی طالبان، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور است که آمریکا قبلا برای شریک ساختن اطلاعات درباره وی ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود؛ اما حقانی پس از بازگشت طالبان به قدرت در بالاترین منصب امنیتی کابینه طالبان قرار دارد و اخیرا به امارات متحده عربی و عربستان سعودی سفر کرده و بر اساس گزارش ها با مقامات آمریکایی دیدار و گفتگو داشته است.

احمد مسعود همچنین در این مصاحبه در مورد کمک های مالی آمریکا به طالبان هشدار داده و عواقب آن را خطرناک توصیف کرده است. به گفته مسعود، طالبان با استفاده از کمک های مالی آمریکا ۹۰۰ موسسه غیردولتی ایجاد کرده است.

پیشنهاد:   رایزنی مقام‌های آمریکا و پاکستان درباره «مبارزه با تروریسم»

رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» همچنین مدعی شده که طالبان با پول های آمریکا مدارس جهادی می سازد که افراطی گری را پرورش می دهد.

این در حالی است که کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و نهاد سیگار نیز بارها از کمک های مالی آمریکا به طالبان انتقاد کرده اند.

در همین حال، گزارش هایی که از سوی نهادهای بین المللی منتشر شده نشان می دهد که طالبان در سه سال گذشته هزاران مدرسه جهادی ایجاد کرده که به گفته نهادها، این کار خطر گسترش افراط گرایی را در آینده از افغانستان به سایر کشورها گسترش خواهد داد.

کشورهای کمک کننده به شمول آمریکا بارها گفته اند که کمک های مالی آنها که در سه سال گذشته به بیش از ۲ میلیارد دلار می رسد تنها برای رفع نیازهای مردم افغانستان به مصرف می رسد و طالبان بطور مستقیم به این کمک ها دسترسی ندارند، اما پیشتر اداره بازرس آمریکا یا سیگار گفته بود که طالبان از کمک های مالی آمریکا سود می برند.

همچنین چندی پیش شماری از اعضای کنگره آمریکا پیشنویس لایحه ای را پیشنهاد کردند که این کمک های مالی به طالبان را قطع می کند. اعضای کنگره آمریکا گفته بودند که پول های این کشور نباید به دست «دشمنان آمریکا» برسد.

احمد مسعود مدعی شده که طالبان نزدیک به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال از تجارت از مواد مخدر به دست می آورند. هرچند طالبان اعلام کرده اند که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده، اما کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران بارها اعلام کرده اند که محموله هایی از مواد مخدر صنعتی را در مرزهای افغانستان از نزد قاچاقچیان به دست آورده اند.

پیشنهاد:   فرمانده ازبک‌تبار طالبان: داعش را آمریکا ایجاد کرد

رهبر «جبهه مقاومت ملی» از حضور و فعالیت جنگجویان خارجی در افغانستان هشدار داده و مدعی شده است که جنگجویان خارجی در افغانستان می آیند، آموزش می بینند و دوباره از این کشور خارج می شوند.

مقامات طالبان اما بارها حضور گروه های تروریستی در افغانستان را رد کرده‌اند؛ اما کشورهای همسایه و منطقه از جمله پاکستان بارها گفته است که طالبان به جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی پناه داده و آنان از این کشور علیه پاکستان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند. موضوعی که در سه سال گذشته باعث تیرگی روابط سیاسی و اقتصادی میان حکومت طالبان و پاکستان نیز شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29565

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *