پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

برکناری کابلوف و تاثیر آن بر موضع مسکو در قبال افغانستان

به گزارش ایراف، خبرگزاری تاس روسیه در این باره نوشت که ضمیر کابلوف از سمت ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه که بر امور افغانستان نظارت می‌کند، برکنار شده است.

ضمیر کابلوف که در حوزه افغانستان تجربه زیادی دارد به تازگی 70 ساله شده است.

گفته می‌شود که او با وجود برکناری از ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه، همچنان مشاور وزیر خارجه و نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان باقی می‌ماند.

در همین حال، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفته است: ضمیر کابلوف مشاور وزیر خارجه شد و در سمت نماینده ویژه رئیس‌ جمهور برای افغانستان نیز باقی مانده است.

در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه ماکسیم بارانوف به عنوان مدیر جدید بخش دوم آسیایی این وزارت معرفی شده است.

این تغییر در حالی اتفاق می‌افتد که مقامات عالی روسیه به تازگی از تصمیم به توسعه تعامل با طالبان سخن گفته‌اند.

وزیر خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد که وزارت دادگستری روسیه، طرح خروج طالبان از لیست گروه‌های تروریستی روسیه را به ولادیمیر پوتین ارائه کرده‌ است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه نیز طالبان را «واقعیت» افغانستان خوانده و گفت ارتباط با طالبان یک نیاز است و خواستار همکاری نزدیک با آنها شد.

او در نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان نیز از طالبان به عنوان «متحد» روسیه در مبارزه با داعش یاد کرد؛ موضعی که به طور تلویحی از سوی طالبان، رد شد و این گروه اعلام کرد که در مبارزه با داعش «مستقل» عمل می‌کند.

پیشنهاد:   روسیه از طالبان خواست به تعهد خود برای تشکیل دولت فراگیر عمل کند

با این وجود، برکناری آقای کابلوف از سمت ریاست اداره دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه، از دید ناظران، بخشی ناشی از اختلاف دیدگاه دستگاه های سیاسی و امنیتی روسیه درباره تعامل با طالبان است.

در حالی که بخشی از دستگاه دیپلماسی روسیه که کابلوف هم در آن نفوذ زیادی دارد پیوسته بر لزوم توسعه تعامل با طالبان تاکید می کند، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی مسکو همچنان نگران پیامدهای این اقدام هستند. آنها درباره رشد روزافزون تروریسم فرامرزی در افغانستان نگران اند و به هشدارهای همسایگان افغانستان استناد می‌کنند که متحدان استراتژيک مسکو نیز محسوب می شوند.

در صورتی که این برداشت درست باشد، باید منتظر ماند و دید که برکناری ضمیر کابلوف چه تاثیری بر سیاست خارجی روسیه در قبال افغانستان و طالبان خواهد داشت و مسکو در میانه نگرانی‌های امنیتی، چه رویکردی در برابر طالبان در پیش خواهد گرفت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29388

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *