پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

شکایت تاجران افغان از توافق جدید پاکستان و افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف، منابع خبری گزارش داده‌اند بر اساس توافق جدید میان مقامات پاکستان و افغانستان، از تاریخ 15 ژوئیه سال جاری میلادی، ماشین‌های باربری حامل اقلام بازرگانی میان دو کشور، بدون گرفتن سند عبور موقت دیگر نمی توانند رفت و آمد کنند.

براساس سند توافق شده میان مسئولان حکومت سرپرست و پاکستان ماشین‌های باری حامل اقلام بازرگانی میان دو کشور، سر از تاریخ ۱۵ ماه ژوئیه سال جاری میلادی، بدون گرفتن سند عبور موقت، نمی‌توانند رفت و آمد انجام دهند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که حکومت پاکستان دستور تخلیه این ماشین ها را تا همین تاریخ داده است.

همزمان با این، برخی از بازرگانان افغان با انتقاد از افزایش تعرفه گمرکی از سوی پاکستان و جدی گرفتن سند عبور موقت ماشین‌های باربری حامل اقلام بازرگانی از مسئولان حکومت سرپرست و حکومت پاکستان می‌خواهند تا صادرات را کاهش ندهند و بازرگانان را زیر فشار قرار ندهند.

نقیب‌الله صافی، رییس اجرایی اتاق تجارت مشترک افغانستان-پاکستان گفته است: «اتاق مشترک افغانستان و پاکستان این چالش را با کراچی در میان گذاشته، سفارت ما در پاکستان روی این موضوع کار می‌کند و این مشکل در حال تعقیب است امیدواریم حل شود.»

در همین حال عبدالغفور ناصری، رییس شورای عمومی مارکت‌های کابل هم گفته‌: تاجر صادرکننده ما را متضرر کرده‌اند و اکنون که من با آنان صحبت می‌کنم صدها ماشین ما به این خاطر متوقف است. مشکل از هر دو طرف برای ما ایجاد شده است.»

عبدالغفور ناصری افزود: «میوه افغانستان اکثرا به سمت پاکستان می‌رود و در آن‌جا به فروش می‌رسد و همین‌طور میوه پاکستان نیز در بازارهای افغانستان به فروش می‌رسد ما از هردو حکومت تقاضا داریم که روابط دوستانه باشد. این به نفع هردو کشور است.»

پیشنهاد:   چابهار دسترسی افغانستان به آب‌های بین‌المللی را ۸۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند | قراردادهای طالبان با چین و روسیه سودمند نیست 

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان نیز ادامه چالش‌ها در مورد انتقال اموال بازرگانی میان افغانستان و پاکستان را به ضرر هر دو کشور می‌داند و بر حل چالش‌های پیش آمده از طریق گفت‌وگو تاکید می‌کند.

محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان به تازگی گفته است: «هر روز بسته شدن راه، بازرگان‌های افغانستان را خسته کرده و ما از حکومت سرپرست و وزارت صنعت و تجارت طالبان خواهش می‌کنیم که یک راهکاری ایجاد کنند که تجارت از سیاست جدا باشد.»

این در حالی است که به تازگی سفارت افغانستان در اسلام آباد از توقف ۳۰۰ کامیون حامل میوه و سبزی افغانستان در مرز میان افغانستان و پاکستان خبر داده و بر رفع این مشکل تاکید کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29234

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *