رییس جدید بانک مرکزی طالبان کیست؟

به گزارش ایراف، به نقل از آمو، رهبر طالبان روز شنبه در فرمانی نوراحمد آغا را برای ریاست بانک مرکزی زیر اداره طالبان انتخاب کرد.

نوراحمد آغا پیش از این معاون این بانک بود.

وی نیز مانند هدایت‌الله بدری، رییس پیشن بانک مرکزی زیر اداره طالبان، یکی از افرادی است که نام‌اش در فهرست تحریم‌های ملل متحد است.

نور احمد آغا مشهور به احمد ضیا آغا پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۱۴۰۰، به معاون نخست بانک مرکزی افغانستان انتخاب شده بود.

بر بنیاد یافته‌های موسسه خاورمیانه، او پیشینه‌ مدیریت مسائل مالی طالبان به ویژه در بخش نظامی را دارد.

یافته‌های این موسسه نشان می‌دهند که نوراحمد آغا در سال‌های پیش از سقوط کابل، از رهبران ارشد نظامی و مالی طالبان بود و مشخصا به خاطر مدیریت منابع مالی اختصاص‌یافته برای مواد انفجاری و توزیع پول به فرماندهان و همراهان طالبان در سراسر افغانستان و منطقه شناخته می‌شد.

ایالات متحده این مقام طالبان را به دلیل دست داشتن در تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی در فهرست سیاه قرار داده است.

پس از سال ۲۰۱۰ میلای (۱۳۸۹ هجری شمسی)، او بر شورای نظامی طالبان نظارت داشت که مسئول حمله‌های طالبان در غرب افغانستان بود.

او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی)‌ مسئول اصلی مالی طالبان بود و مسئولیت توزیع بودجه به فرماندهان طالبان در سراسر افغانستان را داشت.

براساس اطلاعات این نهاد، وظایف نور احمد آغا شامل انتقال مبالغ‌ قابل توجه پول به والیان (استانداران) طالبان و تأمین مالی حمله‌های طالبان، به ویژه حمله‌هایی که در آن مواد انفجاری یا بمب‌های دست‌ساز کار گرفته می‌شد، بود.

پیشنهاد:   سازمان ملل: در دوحه ۳ با طالبان به عنوان یک دولت رسمی رفتار نخواهد شد

نور احمد آغا در آخرین نقش خود به‌عنوان مقام شماره دوم بانک مرکزی زیر اداره طالبان، بر مسائل مربوط به مبارزه با تأمین مالی هراس‌‌افگنی و مبارزه با پول‌شویی نظارت داشت.

وی که متولد ۱۹۷۴ (۱۳۵۳ شمسی) است و در فهرست سیاه اتحادیه اروپا نیز قرار دارد. همچنین در این فهرست ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل توزیع پول به فرماندهان و همراهان طالبان در بیرون و مدیریت بودجه‌‌ای که برای ساخت بمب‌ها در نظر گرفته می‌شد، قرار گرفته است.

گفتنی است که روز شنبه تغییرات مهم در کابینه طالبان رخ داده است و طالبان ۹ تن از مقام‌های خود را در بخش‌های مختلف جابه‌جا کردند که یکی آن برکناری هدایت‌الله بدری از سمت ریاست بانک مرکزی زیر اداره طالبان بود. بدری اکنون به عنوان وزیر معادن طالبان جایگزین شهاب‌الدین دلاور شده است.

براساس اخبار در نه ماه اخیر، طالبان ۳۷ تغییر در رهبری نهادها انجام داده‌ است، اما ۳۵ مورد آن تنها جابه‌جایی افراد از یک پست به پست دیگر بوده و هیچ فردی از این میان از سمت‌شان اخراج نشده‌اند.

پس از سقوط نظام جمهوری، ایالات متحده ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد اما بعداً نیمی از آن را به صندوق جدید افغانستان در سوئیس فرستاد.

از سوی دیگر ذخایر ارز خارجی بانک افغانستان از جمله پول‌های مسدود شده بود که بیشتر آن توسط بانک فدرال نیویورک رخ داده است. دولت بایدن پیشنهاد داد که از این دارایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها و جبران خسارت خانواده‌های قربانیان حمله‌های ۱۱ سپتامبر در  ۲۰۰۱ استفاده شود. با این حال هنوز طالبان به دنبال لغو تحریم و آزادسازی کامل پول‌ها است.

پیشنهاد:   هشدار مقام محلی هرات درباره فروپاشی حکومت طالبان به علت فساد
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28208

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *