از عبدالله ‌عبدالله و اشرف‌غنی تا جلیلی و پزشکیان؛ واکنش کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی به انتخابات ایران

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران با شرایطی بسیار متفاوت برگزار شد. پس از وقوع حادثه ناگوار و شوکه‌کننده بالگرد مرحوم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، با تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی مجموعه نظام جمهوری اسلامی، در فاصله زمان مقرر قانونی و در کمتر ۵۰ روز، فرایند انتخابات انجام گرفت و مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد و انتخابات در دور دوم به سرانجام رسید.

پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بسیاری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی افغانستان در داخل و خارج از افغانستان، به شمول حکومت سرپرست در کابل و همچنین بسیاری از شخصیت‌های مطرح سیاسی-اجتماعی افغانستان، با ارسال پیام‌ها، بیانیه‌ها و همچنین واکنش‌‌ نشان‌دادن در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری یک انتخابات شکوهمند و حماسه‌آفرین را به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب تبریک گفته‌اند.

حنفی وردک، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان، عبدالله عبدالله و حامد کرزی، عبدالطیف پدرام و محمد محقق و دیگر چهره‌های نظام سیاسی پیشین افغانستان هر کدام با صدور پیام و بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، برگزاری ملی و حماسی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفته‌اند.

گذشته از پیام‌ها و بیانیه‌های شخصیت‌های شناخته شده سیاسی-اجتماعی افغانستان به برگزاری و اعلان نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رصد واکنش‌های کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی به این موضوع نیز شایان توجه بوده است.

یک کاربر افغانستانی در فیس‌بوک درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چنین نوشته است: «شفاف‌ترین انتخابات در ایران برگزار شد. این انتخابات را که واقعا مردمی بود به ملت شریف ایران تبریک عرض میکنم. این اتفاق من را به یاد داکتر عبدالله انداخت که در دور دوم انتخابات در دوران جمهوریت طبق برخی آمار از لحاظ رأی، رأی بالاتر از غنی را گرفته بود اما دخالت‌های پشت پرده کشورها باعث شد غنی رئیس‌جمهور شود و سرانجامش به نابودی ۲۰ سال ترقی و پیشرفت ختم شد.»

پیشنهاد:   کاظمی قمی: با آیت‌الله شهرستانی درباره چالش‌های موجود در افغانستان گفت‌وگو کردیم

کاربر افغانستانی دیگری در شبکه اجتماعی ایکس، پيروزی پزشکیان در ایران را موجب تغییر نگاه ایران به افغانستان دانسته است: «با روی کار آمدن پزشکیان، احتمالا در سیاست ایران نسبت به طالبان به خصوص در مسائلی همچون تشکیل حکومت فراگیر و سایر حقوق مدنی و غیره شاهد اِعمال فشارهایی برای بهبود اوضاع افغانستان باشیم.»

یک کاربر افغانستانی در شبکه ایکس با مقایسه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با انتخابات در نظام پیشین افغانستان نوشت: «مشارکت رأی‌دهندگان را در ایران ببینید که به اندازه کل نفوس افغانستان بوده. از ما را هم دیدیم که یک میلیون مشارکت نبود و با تقلب حکومتی به وجود آوردند که نامش شد: فراریان.»

کاربر افغانستانی دیگری در فیس‌بوک از نگاه وسیع رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران درباره افغانستان و مهاجران نوشته است: «آقای مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران شد. ایشان در مورد مهاجرین و همسایگان دیدِ وسیع‌تر دارد».

کاربر دیگری در زیر پست صفحه اینستاگرام یکی از شبکه‌های اخبار و تحلیل افغانستان در لندن، در واکنش به انعکاس برگزاری انتخابات و اعلان نتایج آن در ایران، مقایسه‌ای میان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری نظام سیاسی پیشین افغانستان کرده و در نظر (کامنت) خود نوشته است: «عبدالله، غنی، کرزی و… همه با خشم مردم‌اند، جیغ زدن و فریاد و ماه‌ها انتظار، نتایج همه جعل. این است انتخابات، عاجل، نتایج شفاف اعلان شد، نه جنگ قوم، نه جنگ زبان، عبدالله از پدر توخی قندهاری، دیگرش از یکجا و… همه با پول آمریکا تخم نفاق افکندند، شرم باد به رفتار و گفتار و کردار آنها.»

کاربر افغانستانی دیگری در قسمت نظرات (کامنت‌های) همان پُست، کوتاه نوشته است: «فقط امیدوارم مثل رئیسی از غرب متنفر باشه و دام اینا نیفتند» که حاکی از نگاه منفی به تجربه مداخلات آمریکایی‌ها در افغانستان و همچنین نگاه مثبت این کاربر افغانستانی به کارنامه رئیس‌جمهور فقید ایران در مقابله با سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکاست.

پیشنهاد:   سید رسول موسوی: حکومت فراگیر، حکومت جمع اضداد نیست

بخش قابل توجهی از واکنش‌های کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی مربوط به مهاجران افغانستانی مقیم ایران می‌شود که سالیان دراز هم‌زیستی مسالمت‌آميز در جامعه ایران، آنها را هم به نحوی به سرنوشت سیاسی کشور میزبان‌شان، به خصوص درباره سیاست‌های اِعمالی درباره مهاجران، حسّاس نموده است.

یک کاربر مهاجر افغانستانی مقیم ایران در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشته است: «مردم افغانستان مدیون مهمان‌نوازی‌های ایران هستند، ولی امیدواری همه بر این است که کشورهای همسایه، بالخصوص ایران در عملی‌شدن یک حکومت فراگیر و مردمی در افغانستان حمایت کند تا مهمانان افغانستانی‌شان به کشور خود برگردند. پیروزی پزشکیان، پيروزی نسل نو و امید نو برای ایرانیان عزیز مبارک!»

کاربر مهاجر افغانستانی دیگری در یکی از گروه‌های اجتماعی مهاجران افغانستانی مقیم ایران در تلگرام، با اظهار امیدواری درباره خبر پیروزی مسعود پزشکیان نوشته است: «انشاءالله یکی باشه که به درد مهاجرین هم بخوره و مسائل‌شونو حل کنه» و کاربر دیگری در پاسخ نظر او نوشته است: «ایشالا که به خیر مردمِ ایران و افغانستان و مهاجرینه» و کاربر دیگری در جوابش نوشته است: «قیافش به نظر نمیاد بد باشه.»

کاربر مهاجر افغانستانی دیگری در اینستاگرام با اشتراک گذاشتن عکسی از مناظره تلویزیونی سعید جلیلی و مسعود و پزشکیان، نوشته است: «از دیدن مناظره این دو کاندید بس لذت بردم. هر دو نفر آدم شایسته و تحصیل کرده است. من اگر در این انتخابات حق رأی میداشتم به مسعود پزشکیان رأی میدادم. سخنانی که او گفت بیشتر به دلم چنگ زد. در دانشگاه تهران، دانشجویی از او سوال کرد که کمی جنبه توهین‌آمیز داشت با خونسردی و متانت پاسخ داد…»

پیشنهاد می شود: بازتاب انتخابات ایران در فضای سیاسی افغانستان_از ستایش مردم سالاری تا تبریک به رییس جمهور منتخب

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28176

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *