تغییرات مهم در کابینه طالبان؛ رییس بانک مرکزی، وزیر معادن شد-ایراف

ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان در فرمانی تازه، چندین عضو ارشد کابینه طالبان را جابه‌جا کرده که در یکی از مهم‌ترین تغییرات، رییس بانک مرکزی به عنوان سرپرست وزارت معادن و نفت منصوب شده و سرپرست وزارت معادن و نفت به عنوان رییس جمعیت هلال احمر گماشته شده است.

به گزارش ایراف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با اعلام فرمان تازه ملا هبت‌الله آخوندزاده در شبکه ایکس نوشته است که براساس این فرمان، چندین سمت مهم در کابینه طالبان جابه‌جا شده و مقام‌های ارشد دولت از یک پست به پستی دیگر منصوب شده‌اند.

در بخشی از این فرمان آمده است که هدایت الله بدری، رییس بانک مرکزی طالبان به عنوان سرپرست وزارت معادن و نفت منصوب شده است. او پیش از این به عنوان سرپرست وزارت دارایی طالبان نیز کار کرده بود.

در همین حال، براساس این فرمان، ملا نوراحمد آقا؛ معاون اول بانک مرکزی به جای ملا هدایت‌الله بدری، سمت ریاست بانک مرکزی را احراز خواهد کرد.

همچنین رهبر طالبان، شهاب‌الدین دلاور را از سمت سرپرستی وزارت معادن و نفت برکنار و به عنوان رییس جمعیت هلال احمر منصوب کرده است. این یکی از مهم‌ترین تغییرات در کابینه طالبان محسوب می شود؛ زیرا آقای دلاور از چهره‌های پرنفوذ طالبان به شمار می‌آید که عضو هیات مذاکره کننده این گروه با آمریکا نیز بود.

وزارت معادن و نفت طالبان نیز با توجه به سیاست خارجی «اقتصادمحور» و عقد قراردادهای بزرگ با شرکت های خارجی و داخلی، یکی از مهم‌ترین پست‌های دولتی در تشکیلات طالبان شمرده می شود.

در تحولی دیگر، ملا نورالدین ترابی؛ معاون جمعیت هلال احمر افغانی به حیث رییس اداره مبارزه علیه حوادث گماشته شده است.

پیشنهاد:   مجاهد: حذف نام طالبان از فهرست سیاه قزاقستان، براساس درک واقعیت است

ملا هبت‌الله آخوندزاده همچنین مطیع‌الحق خالص؛ رییس جمعیت هلال احمر افغانی را به عنوان رییس اداره حفظ محیط زیست مقرر کرده است.

در دیگر تغییرات، قدرت الله جمال؛ معاون وزارت صنعت و تجارت به عنوان معاون گردشگری، مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ گماشته شده و احمدالله زاهد؛ رییس مبارزه علیه فساد اقتصادی سازمان استخبارات طالبان، معاون امور صنعتی و تجاری وزارت صنعت و تجارت شده است.

حافظ عزیزالرحمن؛ رییس اداره حفظ محیط زیست طالبان هم در سمت معاون اداره جمعیت هلال احمر افغانی منصوب شده و جای او را ملا سعدالدین سعید؛ معاون گردشگری، مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ گرفته است.

هنوز انگیزه این تغییرات، مشخص نیست؛ اما ناظران می‌گویند که رهبر طالبان در صدد تحکیم قدرت خود و گسترش حوزه حاکمیت خویش از قندهار به کابل است و به نظر می رسد که این جابه‌جایی ها بخشی از اقدامات تاکتیکی او به منظور محدود کردن حوزه صلاحیت جناح های مقابل باشد.

پیشنهاد می شود: سفر هبت‌الله به کابل؛ تغییرات حکومتی چه پیامی دارد؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28112

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *