طالبان از ازبکستان خواستند در معادن مس غزنی و هرات سرمایه‌گذاری کند-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، در این دیدار فرخادویچ، وزیر معادن جمهوری ازبکستان به همکاری‌های نزدیک دو کشور در بخش‌های مختلف معادن تاکید و خواهان عقد موافقت‌نامه‌ای به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری بین دو کشور گردید.

او در این دیدار با اشاره به ایجاد دو کارخانه بزرگ برای پروسس مس در ازبکستان افزود: این کارخانه‌ها نیاز مبرمی به موادخام دارد که کشف ‏و استخراج مس از افغانستان می‌تواند، این نیاز را برطرف کند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری ازبکستان در معادن نفت و گاز شمال افغانستان خاطرنشان کرد: این منابع به ازبکستان نزدیک است و باعث دسترسی آسان ازبکستان به بازارهای منطقه خواهد شد.

عزیزی همچنین به ازبکستان پیشنهاد داد تا در بخش معادن مس ولایت‌های غزنی و هرات و ایجاد استخراج مواد معدنی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در ادامه سفر خود به ازبکستان با جمشید خواجه یف، معاون صدر‌اعظم جمهوری ازبکستان ملاقات کرد.

گسترش روابط تجاری و ترانزیتی، توازن تجارت میان دو کشور، عقد موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، نهایی‌سازی تفاهمنامه قرنطینه بین دو کشور، همکاری‌ در بخش راه آهن افغانستان و همکاری در انتقال برق سرخان-پلخمری از محورهای مهم گفت‌وگوی دو طرف در این دیدار بود.

گفتنی است که صبح سه‌شنبه 12تیرماه، هیأت مشترک دولتی و بخش خصوصی به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست صنعت و تجارت طالبان به ازبکستان سفر کردند. همچنین نمایشگاهی از تولیدات داخلی افغانستان در تاشکند برگزار شد.

در این نمایشگاه ۲۵۰ نفر از فعالان عرصه صنعت‌ و تجارت افغانستان با محصولاتی از صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، میوه خشک، نوشابه‌های غیرالکلی در این نمایشگاه 3 روزه حضور داشتند.

پیشنهاد:   سرمایه‌گذاری یک میلیارد افغانی در معادن افغانستان

همچنین چندی قبل عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان با جمعی از تاجران و سرمایه‌گذاران کشور ازبکستان در کابل دیدار کرد.

‏در این دیدار تاجران و سرمایه‌گذاران ازبکستانی گفتند که مایل‌ هستند با استفاده از فرصت پیش آمده در بخش‌های انرژی، نساجی، استخراج نفت و معادن، ایجاد کارخانه‌های تولیدی و زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

حدود یک ماه قبل وزارت معادن و نفت طالبان گفته بود که سرمایه‌گذاران ازبکستانی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن زغال سنگ در افغانستان هستند. مقام‌های این وزارت افزوده‌اند که گفتگوها با طرف ازبکستان ادامه دارد و در مراحل اولیه پیشرفت‌های نیز در این زمینه به دست آمده است. با این حال، آنان تصریح کرده‌ که هنوز به نقطه توافق نرسیده‌اند.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری طالبان نیز بیان نموده‌اند که ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان و تمامی کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

طالبان به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد و از این رو سعی دارد پای شرکت‌های خارجی را به منابع این کشور بکشاند.

پیش‌تر سرمایه گذاران ازبکستانی تمایل خود به سرمایه‌گذاری در معادن زغال سنگ افغانستان را اعلام کرده بودند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *