اوراسیا: افغانستان به پناهگاه تروریسم تبدیل شده است

به گزارش ایراف؛ در این تحلیل آمده است که علیرغم توافق طالبان در دوحه در سال 2021 اما افغانستان به مکانی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.

در بخش دیگری از این تحلیل تحت عنوان «وضعیت کنونی افغانستان» آمده است که اگر چه طالبان صلح را در افغانستان آورده‌اند، اما این کشور با هرج و مرج و بلاتکلیفی اجتماعی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک مواجه است.

از طرف دیگر، در جبهه داخلی، خلا اعتماد بین حقانی‌ها و رهبری طالبان که در قندهار مستقر است وجود دارد. جناح‌های تندرو طالبان برای یک مدل حکومت‌داری محافظه کارانه رقابت می‌کنند، اما میانه‌رو ها مشتاق رویکردی فراگیر مطابق با انتظارات بقیه جهان هستند.

در این شرایط آمریکا و پاکستان معتقدند که این کشور علیرغم توافقنامه دوحه، به جولانگاه گروه‌های تروریستی چون القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، دولت اسلامی ازبکستان و داعش تبدیل شده است که تهدید جدی برای منافع آمریکا و پاکستان است.

پاکستان، تی تی پی را به انجام حملات فرامرزی به پاکستان از پناهگاه‌های امن آنها در افغانستان متهم می‌کند.

در همین رابطه آمریکا نگران نفوذ کشورهایی چون چین، روسیه و ایران در افغانستان است.

اخیرا نیز سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد: حکومت طالبان در افغانستان به وعده‌های خود برای مهار تروریسم فرامرزی عمل نکرده است.

همچنین خواجه آصف، وزیردفاع پاکستان نیز در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت: اسلام‌آباد می‌تواند به پناهگاه‌های تروریسم در افغانستان حمله کند.

او در دفاع از این اظهارات گفت: از آنجایی که کابل تروریسم را به پاکستان «صادرات» می‌کند، پس این حمله خلاف قوانین بین‌المللی نیست.

پیشنهاد:   13 کشته و زخمی در اثر تیراندازی در آمریکا

همچنین پس از اعلام آغاز عملیات عزم استحکام علیه گروه‌های تروریستی در داخل و خارج از پاکستان سفیر این کشور در آمریکا گفت: ما برای مقابله و از بین بردن شبکه‌های تروریستی به سلاح‌های سبک و پیشرفته نیاز داریم.

در همین حال، پوتین در مصاحبه‌ای از طالبان به عنوان «متحد مسکو» در مبارزه با تروریسم یاد کرده است.

این مقاله در ادامه می‌افزاید که تاثیر هند، چین و روسیه بر افغانستان به اهداف استراتژیک، اقتصادی و امنیتی آنها بستگی دارد. خط سیر روابط دوجانبه آنها با افغانستان به طور قابل توجهی پویایی‌های ژئوپلتیک منطقه را شکل خواهد داد که افغانستان را به سمت میدان جنگ دیگری برای بازیگران اصلی منطقه می‌برد.

درباره ی تأکید مجدد وزیر دفاع پاکستان بر حمله بر مراکز تی تی پی در خاک افغاستان بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27989

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *