پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

عمران خان: بدون حمایت طالبان در جنگ با تروریسم پیروز نمی‌شویم

به گزارش ایراف؛ عمران خان در ادامه گفته است که پاکستان نیاز فوری به احیای روابط با حکومت سرپرست افغانستان دارد.

در این پیام که روز جمعه (۱۵ تیرماه) در حساب کاربری او در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، از سیاست حکومت شهباز شریف در قبال حکومت طالبان انتقاد شده است.

نخست وزیر پیشین پاکستان گفته است که تهدید پاکستان به حمله بر پایگاه های «تی تی پی» در خاک افغانستان «احمقانه» است.

این درحالی است که حکومت پاکستان اخیرا عملیات «عزم استحکام» را برای مبارزه با تروریسم راه‌اندازی کرده است. عمران خان با این عملیات مخالفت کرد.

آقای خان گفته است که پیروزی در عملیات عزم استحکام علیه تروریسم بدون حمایت حکومت طالبان ممکن نیست.

عمران خان معتقد است: «شما علیه طالبان عملیات انجام می‌دهید، آنها فرار می‌کنند و به داخل افغانستان می‌روند. تا زمانی که از افغانستان حمایت نشوید، نمی‌توانید در این عملیات موفق شوید.»

رهبر حزب تحریک انصاف از از بلاول بوتو، وزیر خارجه پیشین و اسحاق دار، وزیر خارجه فعلی پاکستان به خاطر عدم سفر به کابل تحت کنترل طالبان انتقاد کرده است.

نزدیک به یک سال است که عمران خان پس از برکناری در زندان به سر می‌برد.

او در این پیام ارتش پاکستان را متهم به دست‌اندازی در امور زندان آدیالا و پرونده‌ها علیه او کرده و هشدار داده است که اگر ارتش از دست‌اندازی دوری نکند، دست به اعتصاب غذا می‌زند.

ارتش و حکومت پاکستان اخیرا عملیاتی موسوم به عزم استحکام را برای مبارزه با گروه‌های شورشی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی راه اندازی کرد. شماری زیادی از چهره‌های سیاسی و احزاب سیاسی پاکستان با این اقدام حکومت شهباز شریف مخالفت کرده‌اند.

پیشنهاد:   کشته شدن ۷ تروریست در منطقه خیبر پختونخواه پاکستان

در همین حال، مقامات ارتش پاکستان روز جمعه، ۱۵ تیرماه در نشستی، این انتقادها را برای منافع شخصی خواند و بر اجرای عملیات عزم استحکام تاکید کردند.

طالبان در سال ۱۴۰۰ در زمان نخست‌وزیری عمران خان قدرت را در کابل تصرف کرد.

آقای خان و حکومت او روابط گسترده‌ای با طالبان داشت و عمران خان با برخی از رهبران طالبان در اسلام‌آباد دیدار و وزیر خارجه او به کابل سفر کرد.

در زمان حکومت عمران خان، فیض حمید، رئیس سابق استخبارات پاکستان، اولین مقام پاکستانی بود که در روزهای سقوط دولت به دست طالبان به کابل سفر کرد تا اختلافات داخلی طالبان را کاهش دهد. در جریان این سفر طالبان کابینه موقت خود را اعلام کرد.

با برکناری عمران خان از قدرت، فیض حمید هم از ریاست استخبارات پاکستان برکنار شد و به مرور زمان به بازنشستگی سوق داده شد.

با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، ناامنی در پاکستان افزایش یافت. حکومت فعلی پاکستان طالبان افغانستان را به پناه دادن به تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده و روابط سردی با طالبان دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27963

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *