فقدان مراقبت‌های ویژه کودکان افغانستان را آسیب‌پذیر کرده است

به گزارش ایراف، سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید که مراکز سلامت در افغانستان به‌‌دلیل عدم تأمین معاش کارمندان، کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و سوخت با مشکل مواجه‌اند.

پزشکان بدون مرز روز دوشنبه گفت که مراکز عمومی سلامت در افغانستان به‌ویژه در ولایت بلخ با مشکلات متعددی مواجه است.

بیمارستان حوزه‌ای مزارشریف تنها بیمارستان در کل ولایت بلخ است که بیماران ولایت‌های همجوار را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

پزشکان بدون مرز از سال۱۴۰۲ با همکاری وزارت سلامت عامه طالبان از بخش‌ اطفال در این بیمارستان حمایت کرده و هم‌اکنون بخش مراقبت‌های ویژه کودکان را تحت پوشش خود دارد.

این سازمان گفت که این بیمارستان با مشکلات عمده‌ای از نظر منابع مواجه است که بر توانایی آن برای ارائه خدمات به بیماران تأثیر منفی می‌گذارد.

مسافت‌های طولانی برای بیماران شهرهای دیگر، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی از دیگر مشکلاتی است که به گفته پزشکان بدون مرز، بیمارستان ولایتی بلخ با آن مواجه است.

مراقبت از کودکان در وضعیت بحرانی قرار دارد، برخی کودکان به دلیل مسافت زیاد و یا دیر آمدن به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

در اوایل سال جاری، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، یک چالش اساسی در افغانستان است.

اخیرا صندوق کودکان سازمان ملل نیز گفته که کمبود امکانات سلامت در مناطق دورافتاده افغانستان جان افرادی زیادی را به خطر انداخته است.

یونیسف به دنبال کمک رسانی به کودکان آسیب دیده از سیل در افغانستان است، پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که این نهاد تلاش‌های خود را برای کمک به ده‌ها هزار کودک در افغانستان شدت می‌بخشد که از سیل‌های اخیر، به‌ویژه در بغلان، بدخشان و غور آسیب دیده‌اند.

پیشنهاد:   هشدار عفو بین‌الملل درباره ادامه اخراج پناهجویان افغان از پاکستان

یونیسف ۱۴ خرداد، در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغاستان اعلام کرده که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در کشور جان ۳۵۰ تن، از جمله کودکان را گرفته و حدود هفت هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از 5 هزار خانواده را آواره کرده است.

اویوال افزوده است: ما باید نیازهای منحصربه‌ فرد کودکان را در تصمیم‌گیری خود اولویت‌بندی کنیم و اکنون به این نیازها بپردازیم تا از کودکان در برابر رویدادهای طبیعی آینده محافظت کنیم و همزمان روی خدمات اساسی که به آن‌ها تکیه می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنیم.

به گفته وی، یونیسف پس از وقوع سیلاب‌ها در نقاط مختلف کشور لوازم مورد نیاز مانند آب آشامیدنی، بسته‌های سلامتی حاوی صابون و وسایل ضروری دیگر را در اختیار کودکان آسیب‌دیده قرار داده است.

همچنین این نهاد بین‌المللی برنامه‌های آموزشی را در مورد شست‌وشوی دست‌ها و ذخیره کردن آب سلامت به هدف کاهش خطرات ناشی از رویدادهای طبیعی برای خانواده‌های آسیب‌دیده‌ راه‌اندازی می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25116

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *