پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تأکید بر «فشار و ارتباط» آمریکا با طالبان برای کنترل تروریسم-ایراف

انستیتوی صلح آمریکا در گزارش جدید خود در مورد مسئله تروریسم در افغانستان و پاکستان معتقد است که تهدیدهای ناشی از این امر از این دو کشور در حال افزایش است که این مسئله فشار پویا و ارتباط با طالبان را از سوی آمریکا برجسته می کند.

به گزارش ایراف، اسفندیار میر، پژوهشگر ارشد این نهاد می گوید که در نتیجه این تحقیق آمریکای باید با سیاستی پیشگیرانه روی مبارزه با تروریسم اقدام و برنامه ریزی کند. این پژوهشگر ارشد معتقد است که امریکا از طریق فشار بر طالبان می تواند محدوده فعالیت گروه های تروریستی را، محدودتر کند.

این کارشناس ارشد مسائل تروریسم در حوزه جنوب آسیا پیرامون گزارش تازه خود در مورد تهدیدهای فزاینده تروریستی از افغانستان و پاکستان می گوید که در این جریان این تحقیق این گروه از زمان خروج ایالات متحده از افغانستان در سال 2021 به مشکل تهدید تروریسم از افغانستان و پاکستان نگاه کرده و یکی از یافته های اصلی این گروه این بود که این نوع طرز تفکر متعارف در واشنگتن وجود دارد که مبارزه با تروریسم به  نوعی رقابت استراتژیک علیه چین و روسیه را تضعیف می کند. در این بین گروه ما زمانی را صرف فکر کردن به این موضوع کرد که در صورت وقوع حملات تروریستی بیشتر چه اتفاقی برای رقابت استراتژیک خواهد افتاد.

باتوجه به حمله ماه مارس در مسکو اگر حمله مشابهی علیه منافع ایالات متحده با بدترین حالت در خود ایالات متحده صورت می گرفت، چه می شد؟

در نتیجه این امر حاصل شد که ایالات متحده در محافظت از رقابت استراتژیک نیاز به سرمایه گذاری در مبارزه با تروریسم دارد. همچنین این نتیجه حاصل می شود که تهدیدات فزاینده تروریستی ناشی از افغانستان و پاکستان به شکل مستقیم منافع ایالات متحده را تهدید می کند.

پیشنهاد:   دورنمای سومین نشست دوحه درباره افغانستان

فشار پویا و ارتباط با طالبان

به گفته اسفندیار میر، دولت آمریکا باید به دنبال فشار پویا و ارتباط با طالبان باشند. چرا که اکنون طالبان افغانستان را کنترل و مسئول آن هستند. به اعتقاد آقای میر، امریکا از طریق فشار بیشتر، می تواند فضا را برای تروریست ها محدودتر کند.

به گفته این پژوهشگر برای رسیدن به این امر آمریکا می تواند از طریق دیپلماسی منطقه ای، تعامل با کشورهایی که افغانستان را احاطه کرده اند، سیاست فشار و ارتباط را دنبال کند.

اما در مورد پاکستان و نحوه مقابله با تروریسم در آنجا به اعتقاد اسفندیار میر، باید روابط ضدتروریسم در این کشور که در چندسال اخیر کاهش یافته است را تقویت کرد؛ چرا که پاکستان یک همسایه مهم افغانستان است و به طور بالقوه می تواند از فعالیت های ضدتروریسم ایالات متحده حمایت کند.

اما به طور کلی میر معتقد است که آمریکا باید وضعیت نظامی و اطلاعاتی منطقه را تقویت و به ارتش آمریکا که بر عملیات های ضدتروریسم در منطقه نظارت می کند، اختیارات بیشتری بدهد.

پیشنهاد می شود: توافق آمریکا و تاجیکستان برای همکاری نزدیک در مبارزه با تروریسم

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22717

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *