پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست- همدردی مهاجران افغانستان با ملت ایران- ایراف

به گزارش ایراف، از بعد از ظهر روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت با اعلان رسمی خبر سانحه هوایی بالگرد ریس‌جمهوری ایران، آیت‌الله سیدابراهیم ریسی، موجی از تشویش و نگرانی کاربران افغانستانی فضای مجازی را به همراه داشت که با اعلان رسمی خبر شهادت آیت‌الله ریسی در صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، این موج نگرانی به اوج همدردی و اظهار تسلیت به کشور و ملت ایران انجامید.

رصد شبکه‌های اجتماعی کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی، به ویژه در اینستاگرام، فیسبوک، گروه‌های تلگرامی و واتساپی حاکی از آن است که بسیاری از مردم افغانستان، به ویژه مهاجران افغانستانی مقیم ایران، نسبت به این حادثه دلخراش، احساس غم‌شریکی و اظهار همدردی داشته‌اند.

حسین یک کاربر افغانستانی با توییت دو بیت شعر که در آن اشاره به سیل‌های اخیر افغانستان و سیل مشهد دارد، به این نحو اظهار همدردی و تسلیت داشته است:
“دیدم این مشهد چرا هی بی‌قراری می‌کند
جای باران، سیل در این شهر جاری می‌کند
دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش
عزم خود را جزم دارد گریه‌زاری می‌کند”

عبیدالله بهیر از استادان دانشگاه‌های افغانستان در شبکه ایکس در پیامی به زبان انگلیسی، این حادثه دلخراش را به این نحو تسلیت گفته است: “این سانحه دلخراش را به خانواده های مسئولان و مقاماتی که جان خود را از دست دادند تسلیت می گویم. وزیر خارجه ایران همیشه درگیر مسائل مربوط به افغانستان بود. زندگی انسان چقدر لطیف و حساس است.”

سید احمد موسوی مبلغ دیگر فعال رسانه‌ای افغانستانی و رییس خبرگزاری اطلس، این پست و پیام را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است:
“انا لله و انا الیه راجعون. چقدر واژه «شهید» به اسم تان می آید:
شهید سید ابراهیم رییسی
شهید حسین امیر عبداللهیان
شهید آل هاشم
شهید….
تسلیت به رهبر عزیزمان
تسلیت به مردم شریف ایران
تسلیت به خودمان که قلب‌های ما هم مثل تمام ایرانی‌های باوجدان از دیروز تا کنون لبریز از استرس بود و لبهایمان به دعا”.

پیشنهاد:   انسداد ۳۰۰ کیلومتر مرزهای شرقی ایران با دیوارهای ۴ متری

فاطمه یکی دیگر از کاربران افغانستانی، در استوری (داستان) فیسبوک خود با گذاشتن اموجی‌های غمگین نوشته است: “خدایی منکه افغانستانی استم خیلی زیاد ناراحت شدم، خدا رحمتش کنه”

حمید، کاربر افغانستانی دیگری در اینستاگرام با گذاشتن عکس آیت‌الله ریسی در جمع دانشجویان افغانستانی دانشگاه خوارزمی با اشاره به موج‌های مهاجرهراسانه نوشته است: “پارسال خوابگاه دانشجویان افغانستانی آمد و افطار کرد و فضای ملتهب را آرام کرد. خداوند بیامرزد”.

خانعلی هدایت رئیس شورای عالی ورزش مهاجرین افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی این حادثه دلخراش را به مردم ایران به این نحو تسلیت گفته است: “شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان شهیدش را به مقام معظم رهبری ، مسئولان خدوم، مردم شریف وشهید پرور ایران تسلیت عرض میکنم  راهشان پر رهرو باد”.

لطیف پدرام از چهره‌های سرشناس اجتماعی-سیاسی افغانستان و ریس حزب کنگره نیز در پیامی طولانی این حادثه ناگوار را به کشور و ملت ایران تسلیت گفته است.
آفتاب کوچی از حامیان حکومت سرپرست در افغانستان در شبکه ایکس در پیامی به زبان پشتو، این حادثه دلخراش را تسلیت گفته است: “جمهوری اسلامی ایران این کشور همسایه ماست و در روزهای سخت میلیون ها پناهجوی افغان ما را نگه داشته و هنوز هم نگه میدارد. همه ما افغان‌ها با ملت و دولت آنها در غم سنگین شان شریک هستیم.”

در بسیاری از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی واتساپ و تلگرام، افغانستانی‌ها با به اشتراک‌گذاری عکس‌نوشته‌ها و پیام‌های تسلیت به ملت و کشور همسایه‌شان، خود را همدرد و سوگوار مردم ایران دانسته‌اند.

سروده جدید نجیب بارور، شاعر مطرح افغانستانی، در سوگ این حادثه دلخراش نیز میان کاربران افغانستانی فضای مجازی مورد استقبال و بازخود قرار گرفته است و توسط کاربران افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.
بمان برادر من، وقت، وقت رفتن نیست
بمان، شتاب مکن، وقت، وقت مردن نیست
هنوز جنگ من و جنگ ما تمام نشد
هنوز فرصتِ این‌گونه رخت‌بستن نیست
اگرچه قصه‌ی ما، قصه‌ی شهادت ماست
اگرچه مرگ در این راه گَردِ دامن نیست
مباد خاطر ما بشکند بدون شما
مباد گریه بیاریم، وقت شیون نیست!
یکی برفت و هزاران دوباره برخیزد
سپاه می‌رزمد گر در آن تهمتن نیست
شهیدِ خدمت مردم‌شدن سزای دل است
که هیچ خوشه چنین در تمام خرمن نیست
به خاک دفن شدن، لذتِ مبارزه است
مباد این‌که بمانیم، و خاک میهن نیست
بمان برادر من، تا نهایتِ این راه
نرو که طاقت لبخندهای دشمن نیست

پیشنهاد:   آمادگی ایران جهت کمک به ابتکار عمل همسایگان برای حل مشکلات افغانستان
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20676

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *