افغانستان در نیم قرن اشغال خارجی شرایطی مشابه غزه را تجربه کرد

«نورمحمد ثاقب» وزیر حج و اوقاف طالبان در نشست مشورتی علمای جهان اسلام مطرح کرد که افغانستان در نیم قرن حضور شوروی و آمریکا در این کشور، شرایطی مشابه غزه را تجربه کرده است.

به گزارش ایراف، این مقام طالبان طی سخنرانی خود در نشست مشورتی علمای جهان اسلام که در استانبول برگزار شده، برگزاری این نشست را در یک زمان حساس توسط ترکیه اقدامی درست خواند.

نماینده حکومت سرپرست در این نشست، جهان اسلام را دارای مشکلات اقتصادی، سیاسی، فکری، اجتماعی خواند که به زعم او نتیجه آن تضعیف کشورهای اسلامی بوده است. از همین رو، نورمحمد ثاقب راه برون رفت از این بحران را که بر حل سریع آن نیز تاکید کرد را در فقط در اقدامات علما با اتکا به دستورات دینی عنوان کرد.

به گفته ثاقب، امروز مصائب مختلف، فکری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره دامن گیر امت اسلامی بوده و در نهایت سبب تضعیف کشورهای اسلامی شده و امت اسلامی شدیداً به درمان سریع آن نیاز دارد و فقط علما می توانند با استفاده از دستورات دین مبین اسلام در این مقطع زمانی سبب فلاح و رستگاری این امت شوند.

همچنین ثاقب در بخش دیگری از این سخنرانی به مسئله فلسطین پرداخت. او مطرح کرد که مسجد الاقصی نه تنها به فلسطین تعلق دارد بلکه این مسجد تاریخ پیامبران است.

وی افزود: امروز مردم مظلوم فلسطین مورد حمله وحشیانه قرار دارند و همه روزه صدها مسلمان ازجمله زنان و کودکان به شهادت می رسند. درنتیجه اکنون این وظیفه امت اسلامی است که با اتحاد خود در برابر جنایات بر این مردم حمایت قاطع و استوار خود را نشان دهند.

پیشنهاد:   تاکید مقامات طالبان و ترکیه بر اهمیت نشست‌های مشورتی برای رفع مشکلات جهان اسلام

ثاقب در همین رابطه افزود که افغانستان به دلیل شرایط مشابه نیم قرن حضور نیروهای شوروی و امریکا در افغانستان از آن آنچه در غزه می گذرد، ناراحت است. او گفت که «حکومت سرپرست و مردم مجاهد افغانستان از آنچه که در غزه و در کل فلسطین می گذرد بسیار اندوهگین و متاثر هستند. زیرا مانند فلسطین امروزی در مدت نیم قرن مظالم و جنایات بی شمار در افغانستان در زمان اشغال شوروی سابق و امریکا بر ملت مظلوم افغانستان صورت گرفته است».

نماینده حکومت سرپرست در بخش آخر سخنرانی خود خواستار روابط خوب و متقابل با کشورهای منطقه و جهان به ویژه جهان اسلام شد.

آغاز نشست مشورتی علمای جهان اسلام در ترکیه با حضورنماینده افغانستان انجام شد. این نشست با هدف گفتگو پیرامون موضوعات مهم جهان اسلام برگزار شده است. نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان به دعوت علی ارباش در این نشست شرکت کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *