جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

آمریکا: تعامل با طالبان یک ضرورت است

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که در راستای حفاظت از منافع ملی خود با حکومت سرپرست تعامل می کند.

به گزارش ایراف، معاون سخنگوی وزارت خارجه، ودانت پاتل در یک نشست خبری گفته است که برای حمایت از شهروندان افغانستان و منافع ملی آمریکا، تعامل با طالبان یک «ضرورت» است.

او همچنین ضمن طرح این مسئله که این تعامل فرصتی را برای گفتگو پیرامون آزادسازی شهروندان امریکایی که در زندان های افغانستان هستند با حکومت سرپرست فراهم می کند، گفت در صورت این تعامل زمینه برای مبارزه با تروریسم و مسائل حقوق بشری نیز فراهم می شود.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که روزنامه آمریکایی فارن افرز در یادداشتی در ماه مارس، گفته بود که استراتژی منزوی سازی طالبان برای آمریکا شکست خورده است.

این روزنامه افزوده بود که پیشرفت روابط قدرت های منطقه ای مانند چین با کابل تلاش های آمریکا را برای انزوای طالبان با مشکل رو به رو کرده است.

همچنین، وب سایت مدرن دیپلماسی در یادداشتی در ماه فوریه گفته بود که رونمایی از سند راهبردی یکپارچه ایالات متحده نشان دهنده یک سیاست بازنگری شده با هدف ایجاد یک رابطه کاربردی و عملی با حکومت سرپرست است. اگرچه از احیای کامل روابط دیپلماتیک خودداری شده است.

از طرف دیگر، مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در واکنش به صحبت های کرن دکر، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان مبنی بر حمایت افغان ها از نقشه راه سیاسی و تعامل با طالبان گفته بود که پیشنهاد هرگونه تعامل با طالبان همانند سیلی به صورت مردم افغانستان است.

پیشنهاد:   درخواست والی قندهار از وزارت داخله طالبان برای حمایت از محافظان هبت‌الله

این اظهارات درحالی مطرح می شود که به نظر می رسد، نگرانی های امنیتی و چگونگی تعامل با طالبان در دستور کار این کشور قرار گرفته است.

چنانچه طی هفته های اخیر مقام های آمریکایی سفرهای خارجی خود را به منطقه در مورد افغانستان آغاز کرده اند.

جان بس، معاون سیاسی وزارت امور خارجه پس از سفر خود به دوحه، دیروز وارد اسلام آباد شده است. در این سفر  بر همکاری های امنیت منطقه ای تاکید شده است.

پیش از این نیز، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز به هند سفر با مقامات هندی پیرامون مسائل افغانستان گفت و گو داشته است.

همچنین قرار است ماه آینده، مقام های امنیتی کابل و واشنگتن در دو دوحه با یکدیگر دیدار داشته باشند.  برگزاری این دیدار به خواست سیا هماهنگ و وزارت امور خارجه قطر قرار است بر آن نظارت داشته باشد.

ملاعبدالحق وثیق، رئیس سرویس های اطلاعاتی حکومت سرپرست قرار است رهبری طرف افغان را با حضور افرادی چون ملا نورالحق نور در این دیدار  برعهده  بگیرد.

در این دیدار قرار است در مورد تقویت همکاری ها و گسترش دامنه عملیات سامانه های هوایی بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی افغانستان صحبت صورت بگیرد.

درباره ی مک کال: پیشنهاد تعامل با طالبا به مثابه سیلی به صورت مردم افغانستان است! بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16878

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *