هشدار وزارت خارجه تاجیکستان

وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه که امروز منتشر شد به شهروندان خود توصیه کرد که به طور‌ موقت از سفر به روسیه به جز در شرایط اضطراری خودداری کنند.

به گزارش ایراف، وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه ای به شهروندان خود توصیه کرده که فعلا از سفر به روسیه با انواع وسایل حمل و نقل خودداری کنند. به جز در مواردی که اضطراری و‌ کاملا ضروری است.

این بیانیه درحالی منتشر می شود که دو روز پیش وزارت امور خارجه با دعوت از سرگئی‌گریگورف سفیر روسیه از روند ایجاد شده ممنوعیت ها و سختگیری های این کشور نسبت به شهروندان تاجیکستان انتقاد و در این مورد توضیح خواست.

از طرف دیگر، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا در مورد ورود شهروندان تاجیکستان به خاک روسیه گفت که نیاز به اقدامات راستی آزمایی اتباع خارجی در مرزهای روسیه و قزاقستان مرتبط با تهدیدات تروریستی است.

او افزود که به دلیل تشدید اقدامات برای جلوگیری از تروریسم، سازمان های مجری قانون روسیه دقیقا در چهارچوب قوانین این فدراسیون، بررسی های دقیق تری را از شهروندان خارجی که وارد این کشور می شوند را انجام می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این اقدامات موقتی است و بدون توجه به ملیت افرادی که وارد می شوند صورت می گیرد.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که رسانه آسیا پلاس تاجیکستان گزارش داده است که طی چند روز گذشته صدها شهروند تاجیکستانی که میخواستند از قزاقستان وارد روسیه شوند، از گیرافتادن در گذرگاه «ساگارچین» در مرز منطقه اورال جنوبی قزاقستان و اورنبورگ روسیه شکایت کردند.

آسیا پلاس نیز در همین رابطه گزارش داده که از ۲۲آوریل سال جاری تاکنون حدود ۱۸۰خودرو حامل تقریبا یک هزار مهاجر تاجیک که در میان آنها زنان و کودکان زیادی وجود دارد در ایست بازرسی «سرگردان » گرفتار مانده اند و ورود آنها به روسیه با موانعی که مقامات روسیه ایجاد کرده اند، رو به روست.

این درحالی است خبرگزاری تاس نوشته است که سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده که اطلاعات رسانه ها درباره تعداد خودروهای متوقف شده اغراق آمیز است و سرویس مرزی رسیدگی به زنان، کودکان و سالمندان را در اولویت قرار داده است.

به نظر می‌رسد که این اقدامات در پی حمله اخیر داعش به تالار کروکوس در مسکو است که در پی آن ۱۱ شهروند تاجیکستان دستگیر شدند.

با افزایش حملات داعش ‌‌‌و‌ نگرانی از افزایش فعالیت این گروه گزارش ها از نقش شهروندان تاجیکستان در گروه داعش خبر می دهند.

درباره ی تشدید فشار بر مهاجران تاجیک در روسیه بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16323

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *