سه‌شنبه 19 سرطان/تیر 1403 برابر با Tuesday, 9 July , 2024
با وجود یوناما نیازی به نماینده ویژه نیست

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان در دیدار با نمایندگان ١٠ کشور منطقه بار دیگر با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان مخالفت کرده و گفته است که با وجود یوناما نیازی به نماینده ویژه نیست.

ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان، روز چهارشنبه (۴ بهمن)  در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در دیدار امیرخان متقی با سفرای ۱۰ کشور منطقه در کابل بر افزایش و تداوم تعامل با حکومت سرپرست تاکید و با تعیین نماینده ویژه جدید سازمان ملل برای افغانستان مخالفت شد.

در این دیدار نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، اندونزیا و ترکیه حضور داشته‌اند.

وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان در این دیدار از نمایندگان خارجی حاضر در این دیدار خواست که بر اساس «روایت منطقه‌محور» از فرصت‌های ایجاد شده در افغانستان استفاده شود.

امیرخان متقی از نمایندگان کشورهای منطقه خواسته که پیام حکومت کابل را به کشورهای خود برسانند تا مشترکا از فرصت‌های جدید در منطقه به نفع حکومت‌ها استفاده کنند.

پیش از این نیز وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل بارها تعیین نماینده ویژه برای افغانستان را اقدامی غیرضروری خوانده بود.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در مورد افغانستان، از آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواسته که فرستاده ویژه‌ای جدیدی برای افغانستان تعیین کند.

حکومت سرپرست افغانستان و کشورهای منطقه اما بر ابتکارات منطقه‌ای برای تعامل با کابل و تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت عادات همه اقوام و جریان های سیاسی و مذهبی کشور تاکید می‌کنند و هرگونه طرح قدرت های بزرگ برای آینده افغانستان را استعماری، سلطه جویانه و محکوم به شکست می‌دانند.

در این رابطه مطالعه خبر ایران و هند در مسیر توسعه روابط راهبردی پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2787

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها