شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
هشدار سازمان ملل درباره انتقال مرکز فرماندهی داعش به افغانستان و آفریقا

کارشناسان سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه به شورای امنیت این سازمان درباره تهدید بالای داعش و القاعده در افغانستان و مناطق درگیری در آفریقا و تأثیر آن روی وضعیت امنیتی اروپا هشدار داده‌ و گفته‌اند که به دلیل مبارزه با تروریسم در سوریه احتمال انتقال مراکز فرماندهی داعش به افغانستان و آفریقا وجود دارد.

بنا بر گزارش ایراف، در گزارش جدید ۲۳ صفحه‌ای کارشناسان سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان آمده است که داعش احتمالاً قصد دارد تا مرکزش را به افغانستان یا آفریقا منتقل کند.

در این‌ گزارش به نقل از برخی کشورهای عضو سازمان ملل متحد که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، آمده که ارزیابی‌های‌شان نشان می‌دهد، فشارهای جدی ناشی از عملیات ضد تروریسم در سوریه و عراق این احتمال را افزایش می‌دهد که داعش بتواند رهبری و «‌مرکز ثقل» خود را به آفریقا یا افغانستان منتقل کند.

از سوی دیگر، بربنیاد این گزارش، رابطه بین طالبان افغانستان و القاعده همچنان نزدیک است و برخی از کشورهای عضو گزارش می‌دهند که تمرکز بالای گروه‌های تروریستی از جمله داعش بر افغانستان، وضعیت امنیتی منطقه را تضعیف می‌کند.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان پیش از این، ارزیابی مشابه درباره ارتباط با القاعده را رد کرده و گفته القاعده در افغانستان حضور ندارد و آن را «پروپاگاندای منظم» سازمان ملل علیه افغانستان خوانده بود.

کارشناسان در گزارش‌شان به شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که داعش در افغانستان بزرگترین تهدید با توانایی طرح‌ریزی حملات در منطقه و فراتر از آن محسوب می‌شود.

این کارشناسان به حملات متوالی اخیر در کشورهای همسایه افغانستان، ایران و پاکستان و افزایش تهدیدات در کشورهای آسیای مرکزی اشاره کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=4054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها