دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، لس آنجلس تایمز در مقاله‌ای تحت نام «سیاست‌های ترامپ در مورد خروج بایدن از افغانستان را باور نکنید» نوشته است که در سه سال گذشته هیچ یک از عواقب فاجعه بار که پیش بینی می‌شد، تحقق نیافته است.

در این مقاله آمده است که دولت بایدن هم در حین تخلیه و هم پس از آن مورد انتقاد شدید قرار گرفت.‌

جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت که طالبان بار دیگر پناهگاه امن و حمایتی برای القاعده فراهم خواهد کرد.

دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته بود که عقب نشینی به اعتبار آمریکا صدمه زده است.

لئون پانتا، مدیر سیا و وزیر دفاع در دولت بایدن گفت که او مانند اوباما در عراق نیروهای خود را از افغانستان بازگرداند.

اما این مقاله می‌افزاید که در این سه سال هیچ یک از پیش بینی‌ها از خروج فاجعه آمیز محقق نشد. اما این امر باعث شده تا ترامپ دائما از آن علیه هریس و بایدن در کارزار انتخاباتی استفاده کند.

این مقاله در ادامه می‌افزاید که اشتباه نکنیم. افغانستان تحت سلطه طالبان همچنان یک مکان اسفناک است. مردم افغانستان شاهد کاهش چشمگیر آزادی‌های شخصی خود هستند. زنان و دختران با محدودیت‌های شدید ازجمله حق تحصیل، کار و مسافرت مواجه هستند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که آمریکا ایجاد دموکراسی در افغانستان نیامده بود بلکه آمده بود که القاعده را دستگیر و طالبان را برای پناه دادن به تروریست‌ها پاسخگو کند.

هرچند این اهداف در اوایل به دست آمد اما واشنگتن احمقانه ماموریت خود را جهت بازسازی سیاست و جامعه افغانستان گسترش داد.

پیشنهاد:   ترامپ: خروج از افغانستان بدتر از ویتنام بود

مقاله در ادامه می‌نویسد که اکنون برای آمریکا معیار موفقیت نباید این باشد که جامعه افغانستان چقدر مترقی است، بلکه باید این باشد که آیا آمریکا هنوز می‌تواند از خود در برابر تروریسم ناشی از افغانستان دفاع کند یا خیر.

این مقاله مدعی است که آمریکا در این امر موفق شده است. چراکه به نظر می‌رسد، دولت طالبان درک کرده است که پناه دادن به تروریست‌ها راهی است برای از دست دادن قدرتی که پس از 20 سال جنگ طولانی به دست آورده‌اند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که امروز ایالات متحده درک بهتری از افغانستان نسبت به دهه نود میلادی دارد و توانسته هنوز کنترل اطلاعاتی خود را از این کشور داشته باشد.

چراکه آمریکا توانست با استفاده از منابع اطلاعات فنی و انسانی خود برای یافتن و کشتن شاخص ترین هدف تروریستی خود در افغانستان یعنی ایمن الظواهری استفاده کند. همچنین به باور این مقاله آمریکا توانایی قابل توجهی برای پیش بینی حملات داعش داشته است.

در بخش پایانی این مقاله آمده است که هرچند با وجود بازگشت طالبان گروه‌های جهادی در افغانستان حضور یافته‌اند، اما آزادی عمل ندارند و تحت نظر طالبان فعالیت می‌کنند.

به گفته این مقاله طالبان با کنترل این گروه‌ها از به چالش کشیده شدن قدرت خود جلوگیری می‌کنند.

در نهایت مقاله می‌افزاید، هرچند افغانستان محیطی خطرناک و امید به آینده‌ای بهتر برای این مردم کم است اما پیش بینی‌ها از فاجعه آفرینی امنیتی برای آمریکا در پی خروج نیروهای این کشور، محقق نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33708

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *