یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، کارمندان دولتی در افغانستان همواره از پایین بودن سطح حقوق خودشان شکایت دارند اما طالبان نیز با تشکیل حکومت سرپرست، قراردادهای مقطعی را کاهش داده و در عین حال، پست‌هایی (ان‌تی‌ای) که حقوق بالا داشته اند و بیشتر حقوق این پست‌ها شامل پروژه‌های خارجی بوده را باوجود افراد متخصص، اکنون آنها را لغو نموده است.

شماری از کارمندان دولتی که از زمان حکومت پیشین افغانستان در ادارات باقی مانده اند، می‌گویند که متاسفانه حکومت کنونی به بهانه کمبود بودجه و قطع شدن کمک‌های خارجی، حقوق تمام کارمندان را پایین آورده و کسانی که قبلا در ماه 50 هزار افغانی یا بالاتر از آن دریافت می‌کردند، حالا با اضافه‌کاری و سایر موارد دیگر حتی 20 هزار افغانی هم در ماه حقوق دریافت نمی کنند.

آنها اما می‌گویند که در حال حاضر بسیاری از افراد طالبان که در رده‌های بالای دولتی گماشته شده‌اند، با گرفتن حقوق امتیازی، ماهانه پول هنگفتی را به دست می‌آورند.

برخی از کارمندان ادارات دولتی افغانستان این اقدام طالبان را به دور از اصول اداری دانسته، می‌افزایند که اکثرا کسانی که از سوی حکومت سرپرست افغانستان در اداره‌ها استخدام می‌شوند، سواد و توانایی کافی برای کار را ندارند.

به گفته آنها، در حالی که کارمندان حکومت پیشین در سمت‌های اول، دوم و سوم ادارت بودند و شمار زیادی از این افراد دارای مدارک تحصیلی تا حد کارشناسی ارشد یا دکترا بودند و یا هم تجربه‌ کافی در کارهای اداری داشتند، اما اکنون بیشتر آنها از وظایف خودشان برکنار شده، کسانی جایگزین شده‌اند که نه تنها آشنایی به کارهای اداری ندارند، بلکه مدارک بالای تحصیلی نیز ندارند.

این در حالی است که با تشکیل حکومت سرپرست در افغانستان، طالبان اعلام کردند بیشتر افرادی را در ادارات دولتی جذب می‌کنند که در جنگ چندین ساله‌ی افغانستان در برابر حکومت پیشین و نیروهای خارجی نقش پر رنگی داشته باشند و نیز شب‌ها و روزهای شان را در کوه‌ها و دشت‌ها با سایر اعضای این گروه سپری کرده باشند.

مسئولان بلندپایه‌ی طالبان بارها در سخنرانی‌های مختلف گفته‌اند که خانواده‌های اعضای کسانی که عملیات انتحاری انجام داده اند و جان‌های شان را قربانی کرده اند در بخش جذب ادارات دولتی در اولویت قرار دارند.

طالبان پس از تسلط دوباره در سال 2020 در افغانستان، تمام کارمندان رده‌های اول وزارت‌خانه‌ها و ادارات از جمله وزیران، معاونان، روسا، آمران و مدیران ارشد بخش‌ها را از وظایف خودشان برکنار و یا در سمت پایین‌تری قرارداده اند و اعضای خود را با نام (مجاهدین امارت اسلامی) استخدام و مستقر کرده اند.

مقامات طالبان بارها در سخنرانی‌های خودشان نیز اعتراف کردند که به دلیل زندگی مشقت‌بار در کوه‌ها و دشت‌ها و با استفاده از سلاح و جنگ در برابر حکومت وقت و نیروهای خارجی، از آموزش و تحصیل باز مانده اند اما حالا تلاش دارند تا با آموزش چنین افرادی، آنها را در ادارات دولتی استخدام کنند.

این افراد در حالی در افغانستان استخدام شده و حقوق بالاتر از هزار دلار را تحت عنوان «امتیازی» به دست می‌آورند که در حال حاضر هزاران جوان افغان با داشتن مدارک بالا از جمله کارشناس ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف، بیکار و یا هم در رده‌های پایین حکومت مصروف کار هستند که به گفته‌ خودشان، حتیا نمی‌توانند مصارف روزانه را نیز فراهم کنند.

برخی از کارمندان ادارات دولتی در افغانستان می‌گویند، طالبان در تلاش است که بیشتر کارمندان حکومت پیشین را از ادارات دولتی برکنار و اعضای خودشان را به جای آن‌ها تعیین و برای آنها حقوق‌های بالا تعیین کنند.

به باور آنها، طالبان با این اقدامات می‌خواهند از پول بیت المال بدنه خودشان را توانمند سازند در حالی که اکثر کارمندان کمتر از 10 هزار افغانی در ماه حقوق دارند و در جریان روز، بیشترین کار اداره خودشان را نیز انجام می‌دهند.

طالبان در نخستین روزهای حکومت جدید در افغانستان رسما اعلام کردند که به دلیل کمبود بودجه و قطع کمک‌های خارجی، تمام پست‌های با حقوق بالا را لغو و در رده های بالای حکومتی نیز افراد خودشان را جذب می‌کنند.

این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده نیز مواجه شد و اکثر کارمندان ادارات دولتی گفتند که با حقوق تعیین شده از سوی حکومت سرپرست، نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند.

طی ماه‌های گذشته طالبان هم‌چنان تلاش کردند تا به کارمندان خود که حتی گفته می‌شود سواد کافی برای خواندن و نوشتن را نیز ندارند و به سختی بخشی از کار اداره خودشان را به پیش می‌برند، “مدرک افتخاری” کارشناسی ارشد و دکترا توزیع کرده اند.

از سوی دیگر، بر اساس فرمان رهبر طالبان، حقوق کارمندان زن نیز به پنج هزار افغانی کاهش یافت. سطح پایین حقوق و تقلیل بسیاری از پست‌های اداری باعث دلسردی و بی میلی کارمندان در ادارات شده، اکثر شهروندان می‌گویند که در بیشتر ادارات کارهایشان به کندی پیش می‌رود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36291

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *