یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

تاکید چین بر همکاری های منطقه ای در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان

به گزارش ایراف، وانگ یی، وزیر خارجه چین، در نشست چهار جانبه که میان وزرای خارجه چهار کشور ایران، چین، روسیه و پاکستان در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، بر ضرورت همکاری های مشترک بین کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و منطقه برای مقابله با تروریسم در افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه چین در این نشست خواهان بررسی دقیق اقدامات گروه های تروریستی و اشتراک گذاری اطلاعات در مورد آنها شد.

او در این نشست بر استفاده از ظرفیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و منطقه برای مقابله با تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان شد.

این مقام چینی در بخش دیگری از این نشست خواستار حمایت از بازسازی افغانستان و تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری منطقه با افغانستان شد.

او همچنین طرح پیوستن افغانستان به پروژه های بزرگ را نیز مطرح کرد.

نشست چهار جانبه میان وزاری خارجه کشورهای چین، روسیه و پاکستان به ابتکار ایران روز جمعه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای افغانستان برگزار شد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار خبرنامه ای در مورد نتیجه این نشست نوشت که این کشورها به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی در افغانستان بدون گفتگو و همکاری با حاکمان کنونی افغانستان وجود ندارد.

همچنین در این نشست، سید عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز به مساله حضور تروریسم در افغانستان پرداخت.

او در مورد فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان هشدار داد.

در بیانیه ای که وزارت خارجه منتشر کرده آمده است که «گروه‌های تروریستی، به‌ویژه شاخه‌های داعش، در حال سوءاستفاده از وضعیت فعلی برای نفوذ بیشتر هستند. بیش از ۲۳ میلیون نفر همچنان به کمک نیاز دارند و کاهش کمک‌های بین‌المللی یک نگرانی بزرگ برای کشورهای همسایه است.»

او همچنین ضمن هشدار از وضعیت امنیتی در افغانستان گفت: « گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نه تنها مردم افغانستان بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کنند. کشورهای همسایه نمی‌توانند اجازه دهند تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در افغانستان ریشه بدواند.»

دکتر عراقچی با تأکید بر ضرورت همکاری با مقامات افغانستان برای مبارزه با تروریسم، افزود: “ما باید همکاری‌های خود را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کنیم و جبهه‌ای متحد علیه این نیروهای مخرب تشکیل دهیم. پیام ما باید روشن باشد: تروریسم در افغانستان و منطقه ما جایی ندارد.”

این اظهارات درحالی مطرح می شود که از زمان بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱ نحوه تعامل با این گروه و تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان از نگرانی های عمده کشورهای منطقه و جهان بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *