جمعه 6 میزان 1403 برابر با Friday, 27 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

نقشه درگیری های طالبان با همسایگان

به گزارش ایراف، دیده بان امنیت افغانستان در گزارش تحقیقاتی خود آورده است که طالبان در جریان سه سال گذشته حداقل 45 بار با همسایگان در مرزها درگیر شده است.

در این گزارش آمده است که بیشتر این درگیری ها با پاکستان 19 بار، ایران 16 بار و کشورهای آسیای میانه 10 مورد بوده است.

دیده امنیت افغانستان در این گزارش تعداد تلفات ناشی از این درگیری ها حدود 100 کشته و 67 زخمی که شامل تمام طرف ها ازجمله افراد غیرنظامی عنوان کرده است.

این نهاد تحقیقاتی همچنین آورده است که بیشتر این تنش ها در مرزهای شرقی و غربی صورت گرفته است. براساس این گزارش کمترین درگیری با کشورهای آسیای مرکزی بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش تحقیقاتی در مورد عوامل ایجاد درگیری آمده است که « مطالعه ی عوامل تنش ها بیانگر این است که بیشتر این موارد در مرزهای غربی و شمالی با ایران و کشورهای آسیای مرکزی به دلیل نا آشنایی طالبان با موضوعات مرزی صورت گرفته، در صورتی که در مرزهای شرقی ریشه در اقدامات تنش آلود هر دو طرف داشته است.
‏در برخی موارد، تنش ها و درگیری ها به علت تحرکات گروه های تروریستی از داخل خاک افغانستان بر علیه همسایگان (شامل پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان) به ثبت رسیده اند.»
‏بیشترین تنش های مرزی در ولایت های نیمروز با 14 مورد، قندهار با 6 مورد، ننگرهار، بلخ و خوست هر کدام با 4 مورد به ثبت رسیده اند. این در حالی است که از میان ولایت های مرزی، تقریبا هیچ تنشی در ولایت های نورستان، لوگر، هلمند، فراه و بادغیس گزارش نشده است.

‏مطالعه ی تمام موارد تخطی ها و درگیری ها نشان می دهد که حدود 90 درصد تنش ها در سرحدات با همسایگان به درگیری نظامی منجر شده است که در برخی موارد بسیار سنگین بوده اند. چنانچه در یکی از موارد که در سال 2022 منجر به بمبارد هوایی هواپیماهای پاکستانی در ولایت های خوست و کنر شد، حدود 50 تن کشته و زخمی شدند که بیشرین آن را افراد ملکی تشکیل می دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36198

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *