اعتراضات در مرز چمن به خشونت کشیده شد-ایراف

به گزارش ایراف، در پی اعتراضات در مرز چمن پاکستان پلیس مرزی پاکستان به سمت معترضان شلیک کرده است.

صادق خان اچکزی، سخنگوی این معترضان به طلوع نیوز افغانستان گفته است که در جریان این تیراندازی، نیروهای پاکستانی به سمت چهارنفر از معترضان تیراندازی و برخی دیگر را بازداشت کرده‌اند.

به گفته معترضان، نیروهای پاکستانی شب گذشته در منطقه «کوژک» به معترضان که مسیر چمن-کویته را مسدود کرده بودند، شلیک کردند.

در همین رابطه، روزنامه داون پاکستان اوایل خرداد گزارش داد که چندین هفته است که زندگی در شهر مرزی چمن به دلیل اعتراضات به مقررات جدید گذرگاه‌های مرزی در حالت تعطیل است.

معترضان از جمله تاجران، رهبران سیاسی، کارگران روزمزد، شاهراه ملی کویته-چمن را که پاکستان را به افغانستان وصل می کند، مسدود کرده‌اند.

صدها کامیون و سایر ماشین‌های باربری با کالاهای تجارت ترانزیتی افغانستان و سایر اقلام در دو طرف مرز در انتظار بازگشایی شاهراه هستند.

محمد عمران کاکر، نماینده چمن به روزنامه داون درمورد این اعتراضات گفت که از 13 اردیبهشت ماه تمامی فعالیت‌های تجاری در چمن متوقف شده و به دلیل اعتصاب و اعتراض ائتلاف تجار، صادرات و واردات بین افغانستان و پاکستان صورت نگرفته است.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت پاکستان به این روزنامه گفته است که تجارت ترانزیتی افغانستان به دلیل بسته شدن شاهراه متوقف شد.

او افزود که پس از کشته شدن دو نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در چمن، اعتراضات تازه ای آغاز شده است.

اعتراضات در چمن از اکتبر 2023، زمانی که دولت پاکستان ممنوعیت عبور از مرز افغانستان و پاکستان را بدو اسناد مسافرتی معتبر از هر دو طرف اعمال کرد، شکل گرفت و تاکنون ادامه دارد.

خواسته اصلی معترضان لغو مقررات جدید و از سرگیری سیستم قدیمی بود اجازه سفر با کارت ملی پاکستان و کارت شناسایی افغان‌ها را می‌داد.

گفتنی است کامیون‌های ترانزیتی افغانستان با «مجوز موقت» وارد پاکستان می‌شوند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23354

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها