یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف،طی روزهای اخیر رسانه‌های محلی افغانستان اعلام کردند که کشور قرقیزستان ۱۲۰ تُن کمک بشردوستانه به افغانستان ارسال کرده است.

برهمین اساس، ذبیح‌الله نورانی رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ در حساب رسمی خود در ایکس  نوشت که این کمک‌ها شامل ۹۰ تُن آرد، ۱۵ تُن شکر و ۱۵ تُن روغن است که روز گذشته (شنبه، 7 شهریور) با حضور کاردار سفارت قرقیزستان در افغانستان به مسئولان محلی در بلخ تقدیم شده ‌است.

رئیس جمهور قرقیزستان سال گذشته 21 شهریور 1402 با تاکید برا تداوم کمک‌های بشر دوستانه این کشور به افغانستان، می‌گوید: اغراق آمیز نیست اگر بگویم افغانستان با یک بحران انسانی با پیامدهای اجتناب ناپذیر آن نه تنها برای مناطق اطراف، بلکه برای کل جامعه جهانی تهدید محسوب می‌شود.

همچنین او تاکید کرد که قرقیزستان خواستار یک افغانستان با ثبات است با این حال، صحبت از امنیت و ثبات در آسیای مرکزی را باید در چارچوب وضعیت افغانستان در نظر بگیریم.

با توجه به گزارش‌های سازمان ملل از کشور افغانستان، وضعیت این کشور نگران کننده است. همچنین، لیزا داتن رئیس دفتر بخش هماهنگی امور بشردوستانه، تامین مالی بشردوستانه و بسیج منابع سازمان ملل متحد 2 تیرماه 1403 در نشست شورای امنیت درباره افغانستان، اعلام کرد «نیازهای بشردوستانه در افغانستان همچنان به طرز نگران کننده‌ای بالاست و بیش‌از 50 درصد جمعیت (حدود 23.7 میلیون نفر) امسال به کمک های بشردوستانه نیاز دارند که سومین کشور به عنوان وجود افراد نیازمند در جهان است.»

وی بر تأثیرات فقر، ناامنی غذایی و تغییرات آب و هوایی بر مردم افغانستان تاکید کرد و افزود: «از هر 4 شهروند افغانستان یک نفر مطمئن نیست که وعده غذایی بعدی خود را از کجا تامین کند، نزدیک به 3 میلیون کودک سطوح حاد گرسنگی را تجربه می‌کنند و منابع کمک‌های بین‌المللی در سال‌جاری متاسفانه تا حدودی به دلیل رقابت با تقاضاهای جهانی برای کاهش منابع کمک کننده، در حال کاهش است.»

به گزارش ایراف، برای رفع بحران‌های موجود در کشور افغانستان باید کمک‌های بشر دوستانه به صورت پایدار و بلند مدت تا افغان‌ها بتوانند نسبت به فقر و شوک‌های اقلیمی مقاومت داشته باشند .

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36276

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *