جمعه 6 میزان 1403 برابر با Friday, 27 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، “سفر به نیمه دیگر خود”  روز سه شنبه ۳ مهر، در مکان عمارت بلخ در گفت و گو با میر شمس الدین فلاح هاشمی، مدیرعامل نشر صاد، محسن شهرابی فراهانی، نویسنده و منتقد، سید احمد مدقق، نویسنده و منتقد  و با حضور علی نورآبادی نویسنده کتاب، به نقد و بررسی گذاشته شد.

نوزدهمین نشست ادبی کتابنامه بلخ برگزار شد/ "سفر به نیمه دیگر خود"

میر شمس الدین فلاح هاشمی ناشر این کتاب در مورد علاقه مندیش به گستره زبان و ادبیات فارسی گفت: یکی از افتخارات من اینست که ظرفیت‌های داستانی در تاریخ بیهقی را تدریس می‌کنم.

وی ضمن اینکه خاطر نشان کرد تمام داستان تاریخ بیهقی در افغانستان امروز می‌گذرد گفت: انشالله روزی برسد ایران فرهنگی بزرگ  که شامل همه سرزمین های فارسی زبان است دوباره بدرخشد و اشاعه دهنده زبان و ادبیات فارسی باشد.

نوزدهمین نشست ادبی کتابنامه بلخ برگزار شد/ "سفر به نیمه دیگر خود"

آقای احمد مدقق با اشاره به اینکه عنوان تک نگاری که در کتاب آمده به معنی تمرکز روی یک موضوع خاص است گفت: تک نگاری غالبا یک نگاه تحلیلی ریزبینانه دارد.

به عقیده وی، در استفاده از عنوان تک نگاری در این کتاب  مسامحه به کار رفته و نویسنده از بسیاری مشاهداتش شتاب زده عبور کرده است.

این نویسنده و کارشناس ادبی مسائل افغانستان افزود: به نظرم یک سفرنامه نویس در مواجهه با چیزهایی که نخستین بار در برابر چشماش قرار میگیرد و تجربه میکند دو مواجهه می‌تواند داشته باشه. یک مواجهه عمومی یک مواجهه کاملا فردی و شخصی سازی شده و من در این کتاب بیشتر دنبال مواجهه شخصی بودم ولی کمتر دیدم.

نوزدهمین نشست ادبی کتابنامه بلخ برگزار شد/ "سفر به نیمه دیگر خود"

اقای شهرابی منتقد و یکی از نویسندگان سفرنامه چای سبز در پل سرخ، خرده روایتها و جزئیات را از نقاط قوت کتاب دانست و گفت: این دست توصیفات فضاسازی میکند برای مخاطب. 

وی درونمایه کتاب که به گستره فرهنگی و زبانی در سرزمین های کهن پارسی می پردازد را ستایش کرد و از نقاط ارزشمند کتاب دانست. و طرح جلد کتاب و عدم توصیف دقیق فضاها در برخی قسمتها که منتج به قضاوتهای شخصی می شود را از نقاط ضعف این کتاب دانست.

در مقدمه کتاب آمده است: :اگر درباره کشورهای دیگر اولویت با روابط سیاسی و اقتصادی است؛ اولویت ما برای افغانستان، روابط فرهنگی و تاریخی است پس باید رفت و آن را دید. افغانستان نیمه دیگری از خود ماست پس باید رفت و آن نیمه را دید.”

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36135

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *