به گزارش ایراف، اختتامیه دهمین کنگره ادبی “واژه‌های تشنه” با حضور نویسندگان، شاعران و علاقمندان در حوزه شعر و ادبیات عاشورایی برگزار شد و ضمن تقدیر از شایستگان و برندگان، از دفتر شعر «تکبیر عاشقانه»از صالح محمد خلیق و دفتر «بوسه بر گلوی نی» مجموعه شعر عاشورایی معاصر افغانستان رونمایی شد.

این رویداد از سال ۱۳۹۰ هر ساله برگزار شده و امروز به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی در حوزه ادبیات عاشورایی تبدیل شده است.

اختتامیه کنگره افغانستانی ادبیات عاشورایی «واژه‌های تشنه» برگزار شد

سید سکندر حسینی بامداد، شاعر و بنیان‌گذار این رویداد با تاکید بر اینکه «واژه‌های تشنه» یک حرکت و جریان ریشه‌دار و عمیق فرهنگی و ادبی است گفت: در مدت یک دهه از عمر خود، تعداد زیادی از شاعران آئینی را تربیت و به جامعه ادبی افغانستان معرفی کرده است.

حسینی همچنین با ابراز ناراحتی از عدم حمایت نهادهای ایرانی و افغانستانی افزود: اعضای این انجمن با روحیه جهادی و عشق به امام حسین (ع) این حرکت را در طول یک دهه ادامه داده‌اند، اما نهادهای متولی امور فرهنگی در ایران و افغانستان همکاری بسیار اندکی با این کنگره داشته‌اند.

حسینی خاطر نشان کرد که یکی از موضوعات مهم در این کنگره اهمیت نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی است و بخش زیادی از شرکت‌کنندگان در این کنگره از مهاجرین ساکن ایران هستند.

وی افزود: جوانان مهاجر با نگاه بومی شاعران افغانستانی به فرهنگ عاشورایی بیگانه هستند و برگزاری کارگاه‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی می‌تواند این نقیصه را جبران کند.

سپس سمیه عالمی، داور ایرانی بخش داستان نیز گفت :”روایت عاشورا می‌تواند نقطه اتصال میان انسان‌ها در سراسر جهان باشد و به ما کمک کند تا با تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر بهتر ارتباط برقرار کنیم.”

اختتامیه کنگره افغانستانی ادبیات عاشورایی «واژه‌های تشنه» برگزار شد

این نویسنده ایرانی همچنین تاکید کرد که نویسندگان به جای روایت‌های کلیشه‌ای به دنبال روایت‌های جدید و بدیع باشند که بتوانند مخاطب امروزی را درگیر کنند.

مرتضی حسینی شاه‌ترابی دبیر علمی بخش داستان کنگره، ارتباط با موضوع عاشورا، شخصیت‌پردازی و نوآوری را از جمله مهم‌ترین معیارهای داوری آثار دانست

شاهترابی درباره اهمیت برگزاری کنگره شعر و داستان عاشورایی افغانستان گفت: جذب جوانان و تشویق آن‌ها به خلق آثار ادبی با موضوع عاشورا، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این حوزه است و توجه به جزئیات تاریخی و فرهنگی در روایت عاشورا می‌تواند به عمق و غنای آثار ادبی بیافزاید.

در این رویداد «نورمحمد علوی فراندیش» از اصفهان رتبه دوم و «سید امین اسفندیار» از بلخ به عنوان رتبه سوم در حوزه شعر و در بخش داستان نیز تنها «رحیمه رضاپور» از مشهد به عنوان نفر دوم انتخاب شد.

در بخش کودک و نوجوان نیز «فاطمه سادات مرتضوی» از قم و «ساناز پیرزاد» از مشهد در این رویداد تقدیر شد.

گفتنی است که موضوعات در نظر گرفته شده برای کنگره واژه های تشنه، موضوعات روزمره و برآمده از فرهنگ افغانستانی با محوریت عاشورای حسینی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=39083

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *