یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ایران پیشتاز کشت فراسرزمینی در افغانستان

به گزارش ایراف، وزارت کشاورزی و آبیاری حکومت طالبان روزهای اخیر از مذاکره با کشورهای همسایه در حوزه کشاورزی، دامداری و آبیاری از طریق سولر سیستم خبر دارد. در همین راستای به عنوان یک کشور همسایه نزدیک با افغانستان در زمینه کشت فراسرزمینی می‌تواند کمک‌های چشمگیری به این کشور داشته باشد.

برهمین اساس، رسانه‌های ایرانی سال گذشته از کشت فراسرزمینی در کشور افغانستان خبر دادند و اعلام کردند در تلاش هستند که با کشور افغانستان قرارداد توسعه کشت فراسرزمینی برای محصول چغندرقند داشته باشند تا در کشور آن‌ها و چه با استفاده از کشاورزان افغانستانی و یا کشاورزان خراسان جنوبی، محصول چغندرقند کشت و به ایران نیز صادر شود.

البته محمد خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در 19 شهریور 1403 از موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان خبر داد و گفت: واردات سموم کشاورزی و تکنولوژی و ماشین‌آلات در اولویت است همچنین با توجه به خاک حاصلخیز و آب شیرین این کشور زمینه همکاری با سرمایه‌گذاران در کشت فراسرزمینی فراهم است و زمین‌هایی را به‌صورت اجاره ۹۰ ساله در اختیارشان قرار می‌دهیم و همچنین آمادگی تهاتر محصولات کشاورزی مانند چغندر با سایر محصولات داریم.

کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند که از این‌رو، کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند و ایران به عنوان یک کشور پیشتاز برای همکاری با افغانستان در زمینه کشت فراسرزمینی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36264

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *