یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اعتراف وزیردفاع انگلیس به کشتار غیرنظامیان در افغانستان

به گزارش ایراف، بن ولاس، وزیر فاع پیشین انگلیس، روز گذشته، دوشنبه، 2 مهر به سوالات هیئت مستقل تحقیق درمورد اتهام جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان پاسخ داد.

او در این جلسه، گزارش ها مبنی بر کشتار غیرقانونی غیرنظامیان افغانستان توسط نیروهای ویژه انگلیس را دقیق توصیف کرد.

مسئله جنایت جنگی در افغانستان امر تازه ای نیست. در سال های اخیر هرازگاهی گزارش هایی مبنی بر جنایت های جنگی کشورهای خارجی که در دو دهه گذشته در افغانستان حضور داشتند مانند هلند، استرالیا، امریکا منتشر می شود اما آنچه نگران کننده تر به نظر می رسد این امر است که روند تحقیقات در این باره طولانی و گاهی همراه با مشکلات بوده است.

سال گذشته شاهزاده هری از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس نیز افشا کرده بود که در دوران اشغال در افغانستان دست به جنایت جنگی زده است و ۲۵ نفر را غیرمسئولانه در افغانستان کشته است. اعترافی که جنجال برانگیز شد.

پیش از این نیز گزارش شده بود که نیروهای نظامی انگلیس در افغانستان ۵۴ نفر را در یک دوره شش ماهه بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در ولایت هلمند تحت عملیات «دستگیر کن یا بکش» کشته بودند. که بیشتر این افراد غیرنظامیان بودند.

همچنین، نیروهای انگلیسی در منطقه نادعلی هلمند در سال ۲۰۱۱ نیز مرتکب جنایت جنگی شده بودند. به طوری که در این منطقه ۹ مرد بر اثر حمله هوایی نیروهای انگلیس کشته شدند. در همین رابطه نتیجه تیم تحقیقاتی پانوراما در سال ۲۰۲۲که توسط بی بی سی منتشر شد شواهد نگران کننده ای از جنایات جنگی توسط نیروهای هوایی ویژه بریتانیا و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن را نشان می داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *