پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به سخنان آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان مبنی بر حضور داعش در افغانستان، این اظهارات را دور از واقعیت و تلاشی برای تشویش اذهان عمومی عنوان کرده است.

در این بیانیه آمده است که درانی مشکلات و خطراتی را به افغانستان نسبت داده که در واقع امکان همه این‌ها از پاکستان دیده می شود.

در بخش دیگری از این بیانیه ادعا شده که افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به وام‌ها و کمک‌های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می‌کند.

همچنین بیانیه مدعی شده است که حکومت افغانستان توانسته داعش را به طور کامل سرکوب کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که با افزایش تحرکات داعش در منطقه از افغانستان نگرانی‌ها از تهدیدات ناشی از این کشور بالا گرفته است.

همچنین در دو هفته گذشته داعش مسئولیت یک حمله در منطقه دشت برچی کابل رابرعهده گرفت.

وزارت خارجه طالبان در بخشی از این بیانیه می‌گوید در صورت تخریب مخفیگاه‌های داعش در امتداد خط دیورند، خطر این گروه کاملاً از بین می‌رود.

در مورد تحریک طالبان پاکستانی نیز بیانیه افزوده است که این گروه یک مشکل داخلی پاکستان است و خواهان راه حل داخلی نیز هست.  دولت افغانستان قبلاً سند حسن نیت خود را ارائه کرده است، اکنون ارگان‌های مؤثر پاکستان باید اقدامات منطقی و عملی را برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

وزارت خارجه طالبان همچنین از درانی خواسته است که به عنوان یک دیپلمات از لطمه زدن به روابط بین دو کشور توسط اظهارنظرهای تحریک آمیز رسانه ای جلوگیری کند.

پیشنهاد:   درانی: آسیب‌های افغانستان برای پاکستان بیشتر از جنگ با هند بوده است

درانی به تازگی گفته است که حضور گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش خراسان چالش بزرگی برای منطقه و فراتر از آن است.

این مقام پاکستانی گفت: داعش در افغانستان افزایش یافته است و این باید یک نگرانی برای همه در منطقه و فراتر از آن به دلیل اقدامات آنها در ایران، مسکو و پاکستان باشد.

او افزود که اگر چنین چیزی می‌تواند در اینجا اتفاق بیفتد، می‌تواند در جای دیگری نیز اتفاق بیفتد. بنابراین همه باید نگران باشند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است که بی‌توجهی جهان به افغانستان، این کشور را به وضعیت مشابه بیش از ۱۱ سپتامبر می برد.

به گفته او پس از آغاز جنگ اوکراین و غزه، جامعه جهانی افغانستان را فراموش کرده است.

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان نیز در حساب رسمی خود در ایکس در این رابطه نوشته است که حکومت سرپرست به کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان علیه امنیت کشور دیگری استفاده نماید.

او افزوده است که هرگونه نگرانی را در این مورد رد می‌کنیم.

او تاکید کرد که جغرافیای افغانستان تحت کنترل نیروهای طالبان و امن است.

عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان نیز در مراسم صدوپنجمین سالگرد استقلال افغانستان از انگلیس از کشورهای منطقه و جهان خواست که از اظهارات و رفتارهای غیرمسئولانه در مورد افغانستان خودداری کنند.

او در این مراسم افزودانگلیس افزود افغانستان برای هیچ کشوری تهدید ایجاد نمی کند.

این مقام سیاسی طالبان گفت: «کشورهای منطقه باید از اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز که ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند و روحیه همکاری را تضعیف می‌کنند، خودداری کنند.

پیشنهاد:   آتش‌بس سه روزه طالبان پاکستان به مناسبت عید قربان
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33165

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *